پس از انتشار ‌فهرست شرکت‌هایی که به آن‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشی تلفن همراه تخصیص یافته بود، فرآیند شفاف‌سازی در راستای اعلام اسامی شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت کرده بودند کلید خورد تا مشخص شود کدام شرکت‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گرفته‌اند اما کالاها را بر اساس ارز آزاد می فروشند.

اقدام وزیر ارتباطات در اعلام اسامی این شرکت ها که به نوعی روشن‌گری و شفاف‌سازی به شمار می‌آمد، مورد توجه سازمان‌ حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز قرار گرفت. در همین راستا، محمود نوابی -رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان- گفت که طبق دستور رییس ‌جمهوری لیست کالاهایی که با دلار ۴۲۰۰ تومان وارد شده‌اند، به محض اعلام بانک مرکزی در سامانه ۱۲۴ (www.۱۲۴.ir) سازمان حمایت قرار می‌گیرد تا مردم این لیست را مشاهده و درصورت مغایرت و گرانی، موارد را به سازمان اعلام کنند.

در نهایت روز یکشنبه، فهرست کالاهای دریافت‌کننده ارز رسمی به تفکیک افراد و شرکت‌ها از سوی بانک مرکزی منتشر شد. این اقدام بانک مرکزی در راستای تاکید رییس‌ جمهوری مبنی بر لزوم شفاف‌سازی کالاهای دریافت‌کننده ارز رسمی انجام و اعلام شد این شرکت‌ها از ۲۱ فروردین تاکنون ارز رسمی به نرخ ۴۲۰۰ تومان برای واردات کالا دریافت کرده‌اند.

در این بین کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات هم مشاهده می‌شوند. در این راستا محمدمهدی میرمهدی - رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران - در گفت‌وگو با ایسنا، با تایید شرکت‌هایی که در فهرست بانک مرکزی آمده است، اظهارکرد: لیست مربوط به کالاهای کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و موس و کی‌بورد که زیرمجموعه اتحادیه فناوران هستند، صحت دارد؛ به این شرکت‌ها ارز تخصیص داده شده و طبق همان موارد هم کالا وارد شده و در گمرک آمده و ترخیص شده است. بیشتر این کالاهای وارداتی از برندهای ایسوس، ایسر و لنوو هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌ها کالا را بر مبنای قیمت‌های قبل می‌فروشند، گفت: از امروز کنترل نهایی را چند برابر می‌کنیم و امیدواریم همین هفته کاهش قیمت را شاهد باشیم. کالاهایی که با این ارز وارد شده را طبق برگ خروجی گمرک و پیش‌فاکتورهایی که گرفته‌اند مطالعه  می‌کنیم، هزینه‌ها و سودشان را در نظر می‌گیریم و اگر بالاتر از مبلغ قانونی فروخته شوند، هم خود اتحادیه برخورد می‌کند و هم اسامی را به سازمان تعزیرات حکومتی انتقال خواهیم داد. البته مشکلات گمرکی دیگری هم وجود دارد که حتما باید با مسوولان مربوطه در میان گذاشته شود اما حتما تا پایان هفته شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

گرانی نامعقول محصولات اپل هم بررسی می‌شود

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در پاسخ به اینکه آیا لپ‌تاپ‌های اپل هم با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند؟ بیان کرد: لپ‌تاپ‌های اپل با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد نشده اند. البته محصولات شرکت اپل به طور کلی گران هستند و این محصولات ممکن است با دلار آزاد وارد شده باشند؛ بنابراین محصولات اپل با افزایش قیمت مواجه شده اند؛ اما ما این موضوع را هم دنبال خواهیم کرد و فروشندگان باید جوابگوی افزایش قیمت بی‌رویه آنها باشند، زیرا افزایش قیمت با ارز آزاد هم حدی دارد.

میرمهدی، اقدام وزیر ارتباطات در انتشار لیست واردکنندگان با ارز دولتی را کار ارزنده‌ای دانست و افزود: با وجود این، اقدام ناآگاهانه‌ای اتفاق افتاد که آن عمل خیر زیر سوال رفت؛ زیرا تنها درخواست‌ها در این فهرست اعلام شده و مشخص نیست چه کسانی این دلارها را گرفتند. در مواردی ما به همکارانمان مراجعه کردیم و متوجه شدیم که افرادی درخواستشان به بانک رفته، شخص متقاضی سپرده ۳۵ درصد را پرداخت کرده و نامشان در لیست بوده اما ارزی نگرفته‌اند.

 وی در ادامه با بیان اینکه انتشار ارزی که توسط شرکت‌ها دریافت و کالا وارد شده، منطقی است، خاطرنشان کرد: هر شرکتی که ارز گرفته باشد، موظف است طبق نرخ دلاری که گرفته با هزینه‌هایی که چه در گمرک، حمل و نقل و سود بازرگانی به کالا تحمیل می‌شود، قیمت را محاسبه کرده و طبق جدول، کالا را با فاکتور رسمی به مصرف‌کننده و عرضه‌کننده تحویل دهد.

به گزارش ایسنا، با توجه به لیست اعلام‌شده، ۳۱ شرکت واردکننده لپ‌تاپ،  ۳۵ میلیون و ۸۹ هزار و ۲۶ یورو، ۹ شرکت واردکننده موس، ۲۲۶ هزار و ۸۲۶ یورو، هشت شرکت واردکننده کامپیوتر شخصی، ۹۷۰ هزار و ۶۴۵ یورو، هشت شرکت واردکننده تبلت، چهار میلیون و ۱۸۲ هزار و ۴۸۷ یورو و ۱۱ شرکت واردکننده صفحه کلید، ۳۳۵ هزار و ۶۷۳ یورو از بانک مرکزی و سامانه‌ نیما دریافت کرده اند. پیش از این نیز فهرست گوشی‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص شده بود.

به اعتقاد کارشناسان اگرچه برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی از شرکت‌های سوجود که به دلیل ناآگاهی افراد و نبود نظارت لازم، موجب گران شدن بعضا چندبرابری کالاها شدند، انتظار می‌رفت این شفاف‌سازی زودتر اتفاق بیفتد، اما همین که برای جلوگیری بیشتر از این دست سوجویی‌ها، اسامی این شرکت‌ها اعلام شده است، می‌تواند از این پس راه را بر ضرر بیشتر ببندد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.