دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موضوع شفاف بودن اختصاص ارز به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی برای کنترل بازار دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: کلیه واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی که در هفته‌های اخیر اقدام به واردات کردند یا در آینده اقدام می‌کنند، از ارز دولتی استفاده خواهند کرد.

قول ۳.۵ میلیارد دلاری دولت به واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی

وی با بیان اینکه در حوزه دارو، ملزومات، تجهیزات مصرفی پزشکی و مواد اولیه دارویی حدود ۳.۵ میلیارد دلار از دولت قول قطعی ارز دولتی گرفته‌ایم، افزود: تا جایی که اطلاع دارم تاکنون  ۳۰۰ میلیون دلار گشایش اعتبار شده و ۵۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش نیز در حال انجام است. در حال حاضر اگر به سامانه اطلاعاتی سازمان غذا و دارو به آدرس Irc.fda.gov.ir مراجعه کنید، می‌بینید که شرکت واردکننده تک‌تک داروها و ملزومات پزشکی مشخص است.

بازار دارو، آزاد نیست

جهانپور ادامه داد: باید توجه کرد که تولیدکنندگان هم بعضا مواد اولیه را از خارج از کشور می‌آورند. بر همین اساس تقریبا قسمت اعظمی از شرکت‌های تولیدکننده و همه شرکت‌های واردکننده ما درگیر دریافت ارز دولتی هستند و هیچ شرکتی هم بر خلاف سایر بازارها که رویشان حساسیت وجود دارد، نمی‌توانند با نرخ ارز آزاد، دارو و تجهیزات‌شان را بفروشند. باید توجه کرد که بازار دارو بازار آزاد نیست و وقتی واردات انجام می‌شود، اقلام به شرکت‌های برچسب‌گذاری تحویل داده ‌شده، سپس به شرکت‌های پخش تحویل داده می‌شوند و در سراسر کشور در داروخانه‌ها توزیع می‌شوند. داروخانه‌ها هم این دارو را با قیمت مصوب سازمان غذا و دارو می‌فروشند که این قیمت هم رسما اعلام شده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه از طرفی داروخانه‌ها موظف به ارائه فاکتور هستند و هیچکس نمی‌تواند خلاف این فرایند رفتار کند، گفت: بنابراین نمی‌توان بازار دارو را با بازار موبایل و ... مقایسه کرد. در عین حال نهایتا بسیاری از شرکت‌ها ارز دولتی را دریافت خواهند کرد، اما از آنجایی که ما نامه تخصیص را می‌نویسیم و عملا تامین ارز و گشایش اعتبار با بانک مرکزی است، به همین دلیل اسامی را به طور خاص اعلام نکردیم. قطعا بانک مرکزی می‌تواند اسامی شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی را در این حوزه اعلام کند.

اعلام اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی در حوزه سلامت از سوی بانک مرکزی بلامانع است

جهانپور تاکید کرد: وقتی سازمان غذا و دارو نامه تخصیص را می‌زند، ممکن است هنوز تامین ارزی برای آن شرکت انجام نشده و گشایش اعتبار نشده باشد و وقتی ما اسامی را اعلام کنیم، ممکن است شبهاتی بروز پیدا کند که از نظر اخلاقی درست نیست، اما چون بانک مرکزی کار تامین و گشایش اعتبار را برعهده دارد و فهرست دقیق این شرکت‌ها هم در اختیارش است، می‌تواند این اقدام را انجام دهد. به نظر ما هم منعی ندارد که بانک مرکزی اسامی شرکت‌هایی را که در این حوزه ارز دولتی دریافت کرده‌اند، مانند سایر حوزه‌ها اعلام کند. بعد از واردات هم گمرک و سازمان غذا و دارو باید بررسی کنند که چه میزان دارو وارد شده و همه اینها قابل مقایسه خواهد بود.

وی با بیان اینکه به هر حال این موضوع که چه شرکتی ارز دولتی دریافت کرده و چه میزان واردات انجام داده است، قابل بررسی است، گفت: قیمت این اقلام هم در سراسر کشور بر اساس قیمت مصوب سازمان غذا و دارو است و هیچکس نمی‌تواند خلاف قیمت مصوب فروش داشته باشد. بنابراین ما برای اعلام اسامی شرکت‌های واردکننده‌ای که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، ‌مشکلی نداریم اما اگر این کار را خودمان انجام دهیم، ممکن است هنوز اعتبار شرکتی تامین نشده باشد و تصور شود که آن شرکت متخلف است. بنابراین قصاص قبل از جنایت نمی‌کنیم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین اظهار کرد: در سامانه اطلاعاتی سازمان غذا و دارو هم نام شرکت‌ها و هم قیمت مصوب داروها و تجهیزات پزشکی وجود دارد و به عنوان مثال اگر نام دارویی را جست‌وجو کنید، مشخص می‌شود که دارو متعلق به چه شرکتی است. در عین حال  شرکت واردکننده و قیمت مصوب هم مشخص می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.