سخنان شب گذشته مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در گفتگو با سی‌بی‌اس، بار دیگر پرده از اختلافات داخلی در دولت ایالات متحده برداشت و نشان داد که جان بولتون همچنان علاقه‌مند است که ارزیابی‌های غیرواقع‌بینانه‌آی درباره خلع سلاح کره شمالی ارائه کند.

طبق نوشته نیویورک‌تایمز، سخنان بولتون درباره اینکه می‌توان تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های تهدید‌کننده و سلاح‌های بیولوژیکی کره شمالی را «طی یکسال» برچید، یک برنامه زمانی خصمانه‌تر [کوتاه‌مدت‌تر] نسبت به آن چیزی است که مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا اخیرا در نشست کنگره بیان کرد، مسئله‌ای که به گفته نیویورک‌تایمز بازتابی از اختلافات و تقلای درون دولت آمریکا بر سر تطبیق وعده‌ها با واقع‌گرایی است.

بولتون در شرایطی از خلع سلاح کامل یکساله کره شمالی سخن گفت که پامپئو قرار است به زودی و برای سومین مرتبه به کره شمالی برود. پامپئو با یک برنامه زمانی پیشنهادی برای خلع سلاح کره شمالی به پیونگ‌یانگ می‌رود که گام اول آن اعلام تمامی سلاح‌ها، تأسیسات تولید و موشک‌های از سوی کره شمالی خواهد بود.

به نوشته نیویورک‌تایمز، در حالی که برنامه زمانی پیشنهادی یکساله بولتون برای خلع سلاح کامل کره شمالی از سوی مقامات اطلاعاتی غیرواقع‌بینانه توصیف شده و درباره آن هشدار داده شده است؛ وی به نقل از وزیر خارجه آمریکا گفت که «این موضوع را [پامپئو] در آینده نزدیک با کره شمالی مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد، درباره اینکه واقعا چگونه تمامی سلاح‌های کشتار جمعی و برنامه موشک‌های بالستیک آن‌ها در یکسال برچیده شود ... اگر [کره شمالی] درباره آنچه که می‌خواهد انجام بدهد تاکنون تصمیم راهبردی گرفته‌ باشد و به دنبال همکاری باشد، ما می‌توانیم خیلی سریع عمل کنیم.»

تمامی این سخنان بولتون در شرایطی عنوان شده است که پامپئو اخیرا به کنگره گفته بود که تمایل دارد خلع سلاح کامل کره شمالی طی دو سال و نیم یا در اواخر دوره اول ریاست جمهوری ترامپ به پایان برسد. آن‌هم در شرایطی که تنها تعداد اندکی از تحلیلگران بر این باورند که این برنامه زمانی می‌تواند با چنین سرعتی انجام شود، تازه اگر خلع‌سلاح کامل امکان‌پذیر باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.