در حالی که واشنگتن در طول سالیان گذشته همواره از اصطلاح "کشور سرکش" برای کشورها و سازمان‌هایی که سیاست‌ها و اقداماتشان مغایر با سیاست خارجی آمریکا بود، استفاده می‌کرد، چاینا دیلی روزنامه دولتی چین با اشاره به سیاست‌ها، اظهارات و توئیت‌های دونالد ترامپ، آمریکا را "یک کشور سرکش" نامید.

چاینا دیلی در ادامه با استناد به مقاله رابرت کاگان، از موسسه بروکینگز در یادداشتی در ۱۴ مه نوشت: دیپلماسی مدرن آمریکا اکنون دارای دو فرمت در حوزه سیاست خارجی است: مدافع نظم بین‌الملل پس از جنگ جهانی دوم و یا یک کشور انزواگرا که وعده‌های نظامی و اقتصادی خود با متحدانش را از بین می‌برد. در این میان به نظر می‌رسد یک گزینه دیگر وجود دارد. آمریکا یک ابرقدرت سرکشی است که نه انزواگراست و نه بین‌المللی بلکه یک کشور فعال، قدرتمند و کاملا برای خود خودش است.

کاگان با اشاره به سیاست اخیر دولت ترامپ درباره تجارت جهانی و ایران اعلام کرد که رهبر آمریکا نظم کنونی جهان را نادیده گرفته و به فرصت‌های جهانی از چشم انداز منافع شخصی خود می‌نگرد.

چاینا دیلی در ادامه با اشاره به آمریکا به عنوان یک کشور سرکش اعلام می‌کند، مثال‌های تاریخی بسیاری درباره سیاست‌های تک روی واشنگتن وجود دارد. در این باره می‌توان حمله آمریکا به افغانستان و عراق در سال ۲۰۰۱ تحت ریاست جمهوری جورج بوش، افزایش چشمگیر حملات پهپادی تحت ریاست جمهوری باراک اوباما و حمله به سوریه با موشک‌های کروز در سال ۲۰۱۷ و همچنین امسال و از سر گیری تحریم‌ها از سوی آمریکا علیه کوبا را نام برد.

همچنین به نوشته این روزنامه، آمریکا را باید یک کشور سرکش نام برد زیرا خروج ترامپ از ائتلاف‌های بین‌المللی مانند خروج از توافق هسته‌ای ایران، شورای حقوق بشر سازمان ملل، توافق اقلیمی ۲۰۱۶ پاریس، کاهش کمک مالی به سازمان ملل، اعمال تعرفه‌های سنگین به متحدان دیرینه‌اش اشاره کرد. البته در این میان لیست بلند بالای وعده‌های فراموش شده آمریکا را نیز باید نام برد.

براساس گزارش این روزنامه کاگان و مرکز مطالعاتی نئو محافظه کار وی تنها کارشناسان، تحلیلگران و ناظران سیاسی نیستند که چنین موضعی دارند.

مری رابینسون، نماینده پیشین ویژه تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد: خروج ترامپ از توافق اقلیمی و آب‌وهوایی پاریس نشان دهنده اقدام دولت سرکش در عرصه بین‌المللی است.

جوزف یوجین استیگلیتز، برنده جایزه نوبل اقتصاد اعلام کرد: خروج ترامپ از توافق پاریس، آمریکا را یک قدم بیشتر به تبدیل شدن به یک کشور سرکش نزدیک می‌کند.

پیتر هارچر دبیر روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، در نهم ماه مه درباره خروج ترامپ از توافق تاریخی ایران اعلام کرد که دونالد ترامپ آمریکا را تبدیل به یک کشور سرکش کرده است.

چاینا دیلی در ادامه اعلام کرد: آمریکایی‌ها نماینده(سیاست ترامپ) نیستند و لزوما از اقدامات رئیس‌جمهور و دولت آمریکا حمایت نمی‌کنند.

هم چنین چند روز گذشته ادوارد آلدن، یکی از اعضای شورای روابط خارجی از متحدان واشنگتن خواست که از قضاوت درباره آمریکا به عنوان یک کشور سرکش خودداری کنند، زیرا به زودی کنگره، رهبران تجاری، بخش کشاورزی و افکار عمومی ترامپ را مجبور خواهند کرد که منطقی عمل کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.