دکتر مجتبی شریعتی‌نیاسر در نشست خبری "ارائه گزارش مهم‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزشی وزارت علوم " که امروز با حضور خبرنگاران در این وزارتخانه برگزار شد، از تدوین طرحی در خصوص پذیرش دانشجوی دکتری در پژوهشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: مصوبه شورای عالی اداری کشور در خصوص ممنوعیت جذب دانشجو در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وابسته به مراکز و دستگاه‌های دولتی شامل پژوهشگاه‌های غیر دولتی نخواهند شد و هنوز ظرفیت پذیرش دانشجویان دکتری در این پژوهشگاه‌ها صفر نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: وزارت علوم طرحی را در دست دارد که اگر این طرح نهایی شود و به تصویب برسد، براساس آن پژوهشگاه‌ها به طور مستقیم امکان پذیرش دانشجوی دکتری نخواهند داشت، بلکه سهمیه‌ای به ظرفیت پذیرش دانشجویان دانشگاه‌ها اضافه خواهد شد تا براساس آن پژوهشگاه‌ها نیز بتوانند دانشجوی دوره دکتری داشته باشند. در واقع تصویب و اجرای این طرح کمک خواهد کرد که ناخواسته مراکز پژوهشی به دانشگاه تبدیل نشوند و از طریق دانشگاه‌ها بتوانند پذیرش دانشجو داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین گسترش و توسعه فعالیت‌ها و تعاملات علمی بین‌المللی در شرایط فعلی را بسیار ضروری و حساس توصیف کرد و گفت: مطمئنا تحریم در فعالیت‌ها و تعاملات علمی دانشگاه‌ها نیز تاثیر می‌گذارد، اما نکته مهم این است که ما باید این وضعیت را به گونه‌ای مدیریت و تدبیر کنیم که براساس آن از هر روزنه‌ای بتوانیم برای توسعه تعاملات علمی خود استفاده کنیم، در واقع دانشگاه‌ها باید وجه مشترک ارتباطات بین‌المللی را پیدا و آن را تقویت نمایند و تلاش کنند با کشورهایی که منطق خوبی در دیپلماسی علمی دارند، ارتباط برقرار نمایند.

دکتر شریعتی‌نیاسر همچنین خاطرنشان کرد: طرح بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در راستای طرح اقتصاد مقاومتی پیاده‌سازی شده، در واقع پنج پروژه اقتصاد مقاومتی به وزارت علوم واگذار شده که یکی از این پروژه‌ها این است که پنج دانشگاه ما باید بتوانند تا افق ۱۴۰۴ جزء صد دانشگاه برتر دنیا باشند.

به گفته وی وزارت علوم دو شاخص برای دانشگاه‌ها و ۳۳ شاخص برای بین‌المللی شدن پژوهشگاه‌ها تعریف شده است و این مراکز باید بتوانند با تکیه بر این شاخص‌های تعریف شده وضعیت خود را از نظر بین‌المللی سازی تعیین تکلیف نمایند.

دکتر شریعتی‌نیاسر افزود: البته وزارت علوم به دانشگاه‌ها تحمیل نمی‌کند که لزوما با کدام دانشگاه خارجی ارتباط بگیرند آنچه که برای ما اهمیت دارد در شرایط فعلی تحریم دیپلماسی علمی را تقویت کنیم و دانشگاه‌های کشور باید حوزه فعالیت‌های علمی خود در دانشگاه‌های منطقه جهان سوم و همچنین دانشگاه‌های مطرح دنیا توسعه بدهند در واقع ما دنبال این هستیم که مراکز علمی ما کانون کمک‌رسانی، هدایت و حمایت کشورهای هدف قرار بگیرند.

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه امسال در هیچ مقطعی پذیرش دانشجو از طریق تکمیل ظرفیت نخواهیم داشت، گفت: در سال جاری پذیرش دانشجو فقط در دو مقطع مهر و بهمن ماه صورت می‌گیرد و تکمیل پذیرش دانشجو از طریق تکمیل ظرفیت به طور کلی حذف شده است.

وی بر ضرورت همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی و دولتی در اجرای طرح آمایش آموزش عالی تاکید کرد و گفت: تحقق آمایش آموزش عالی در گرو عزم جدی همه ارکان نظام است، یعنی این وزارت عطف نیست که بتواند به تنهایی همه ابعاد این طرح را پیاده کند. ما نیازمند همراهی همه مسئولین، نمایندگان مجلس، وزرا،‌ استانداران، فرمانداران با دستگاه آموزشی عالی برای اجرایی کردن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم، چرا که این طرح یکی از بهترین و استانداردترین طرح‌های شناخته شده در عرصه آموزش عالی کشورهای توسعه یافته به شمار می‌رود و ما باید بتوانیم وضعیت آموزش عالی کشور را به سطح استاندارد جهانی نزدیک کنیم.

دکتر شریعتی‌نیاسر همچنین از اختصاص ۲۵۵ میلیارد تومان اعتبار برای دانشجویان دکتری در سال جاری خبر داد و گفت: براساس برنامه تدوین شده دانشجویان دوره دکتری می‌توانند ماهیانه حدود ۷۵۰ هزار تومان به عنوان وام دریافت نمایند و این وام مشمول دانشجویان واجد شرایط یعنی کسانی که بورسیه دستگاه‌ها و مراکز خاصی نیستند و از وام‌های دکتری نیز استفاده نکرده‌اند، در واقع دانشجویان دو سال بعد از اتمام دوره تحصیلی خود این وام را در قالب برنامه زمانی پنج ساله پرداخت خواهند کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم به مصوبه شورای عالی اداری کشور در خصوص ممنوعیت پذیرش دانشجو در مراکز آموزشی وابسته به دستگاه‌های دولتی از سال آینده اشاره کرد و گفت: این مصوبه بهمن ماه سال ۹۶ تصویب و به وزارت علوم ابلاغ شد،‌ اما به دلیل برخی ابهامات در سال جاری مجددا اجازه پذیرش دانشجو به برخی مراکز آموزشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی داده شد، اما از سال آینده دستگاه‌های اجرایی به هیچ عنوان اجازه پذیرش دانشجو نخواهند داشت مگر اینکه تا قبل از انتشار دفترچه کنکور موضوع و مسائل خود را با شورای عالی اداری کشور رفع نمایند.

به گفته وی براساس مصوبه شورای عالی اداری کشور مراکز آموزشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی که مجاز به پذیرش دانشجو نیستند، کاملا مشخص هستند فقط در برخی موارد استثنایی برای برخی دستگاه‌ها نظیر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تعیین شده است، اما به طور کلی براساس این مصوبه این مراکز نمی‌توانند از منابع مالی و انسانی خود در زمینه پذیرش دانشجو استفاده کنند به طوری که ما حتی در خصوص مراکز علمی کاربردی این مصوبه را اجرایی کردیم.

دکتر شریعتی‌نیاسر تاکید کرد: براساس مصوبه فوق ظرفیت پذیرش دانشجو در ۳۰۰ مرکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی صفر شد و تصمیم‌گیری در خصوص مراکز آموزشی وابسته به نهادهای آموزشی وابسته به نظر رهبری است اما سایر مراکز از سال آینده اجازه پذیرش دانشجو را نخواهند داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.