احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره راه‌های برون رفت کشور از مشکلات موجود با بیان اینکه شرایط دشواری داریم و مجبور به تحمل آن هستیم، گفت: برون‌رفت از آن هم راهی جز تحمل ندارد. نمی‌توانیم شرایط را به راحتی تغییر دهیم.

او در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» درباره کارهایی که می‌توان در حال حاضر انجام داد، گفت: کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که بهترین عکس‌العمل را در برابر این شرایط نشان دهیم. شرایطی که به وجود آمده ممکن است گریزپذیر بوده اما برای این گریز از گذشته‌های خیلی دور می‌توان تاریخ را تغییر داد. 

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اشتباهاتی که سیاسیون در برهه‌های تاریخی مختلف مرتکب شده‌اند، بیان کرد: رفتار افرادی را که فعال سیاسی و الان هم حضور دارند می‌توان نقد کرد اما این باعث نمی‌شود که بتوانیم شرایط را عوض کنیم. آن نقدها صرفا ممکن است کمک کند که در آینده کمتر اشتباه کنیم اما در گذشته تغییر ایجاد نمی‌کند. 

 

شیرزاد در ادامه افزود: ما مشکلاتی از دوره آقای احمدی‌نژاد داریم که به شدت گریبان‌گیرمان است. بخش بزرگی از مشکل آب در کشور ناشی از اشتباهات قطعی ایشان است. زمین را سوراخ کردیم و هرچه توانستیم چاه زده‌ایم و آب پایین رفته است.  در نتیجه مملکتی که استعداد زراعت حداقل برای ۳۰، ۴۰ میلیون نفر را داشته است، می‌خواهیم نه تنها غذای ۸۰ میلیون نفر را از آن بیرون بیاوریم بلکه از محصول آن صادر هم کنیم و از آن پول درآوریم. به هر حال اینها رویکردهای اشتباهی است که وجود داشته و دارد. تلاش می‌کنیم که مقداری از آنها را هم تغییر ‌دهیم اما امکانمان برای این تغییرات زیاد نیست.

 

او با اشاره به فشارهایی که از طرف جوامع بین‌المللی به ایران وارد می‌شود، گفت: بخشی از مشکلات هم مسئله سیاست خارجی است که در آن گیر کرده‌ایم. ما به آقای ترامپ رای نداده‌ایم و او را روی کار نیاورده‌ایم، رفتارش را هم ما به او دیکته نکرده‌ایم. ایران هم رفتاری نکرده که منجر به خصومت آمریکا باشد.

 

شیرزاد افزود: نان و آب آقای ترامپ در این است که دشمن بزرگی به نام ایران را بتراشد و آن را وسیله‌ای برای پیشبرد اهداف و کارهای خود قرار دهد. نتانیاهو و ملک سلمان هم همین هستند. بنابراین این‌ها دست ما نیست و نمی‌توانیم کاری با آن انجام دهیم.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره راهکارهای احتمالی تحمل شرایط موجود در کشور، گفت: کاری که می‌توانیم بکنیم این است که در برابر این شرایط تحمل، ظرفیت ملی و همبستگی ملی خود را بالا ببریم. به هر حال طرف مقابل مدتی تقلا می‌کند و زمانی که دید نمی‌تواند به ما گل بزند، ناچار به خود گل می‌زند.

 

او با بیان اینکه بر لزوم مقاومت داشتن در این باره گفت: مهم این است که ما کم اشتباه ظاهر شویم، به حریف پاس ندهیم و او را در موقعیت گل قرار ندهیم، سعی کنیم از منافع خود بهترین دفاع را کنیم. اینها منجر به برون‌رفت از موقعیت موجود خواهد شد اما قطعا بعد از یک دوره مقاومت این اتفاق روی می‌دهد.

 

شیرزاد با تاکید بر این موضوع که ما چاره‌ای جز این نداریم که یک دوره از مقاومت را تجربه کنیم، بیان کرد: ممکن است که این دوره تلخ و تنش‌هایی داشته باشد، ناآرامی به وجود آید و اختلافاتی به وجود آید و به آنها دامن زده شود. البته می‌تواند به این منجر شود که اختلافات خود را کنار بگذاریم دست به دست هم دهیم که البته خوشبختانه گه‌گاه این وضعیت را می‌بینیم.

 

او در ادامه عنوان کرد: به نظر من شرایط موجود شرایط سختی است و با تحمل می‌توانیم به نتایج خوبی برسیم.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.