«خلیل الحیه» معاون رهبر حماس در نوار غزه اعلام کرد رژیم صهیونیستی با ارائه ادعاهایی درباره پیشرفت در پرونده تبادل اسرا، در حال فریب صهیونیست‌هاست، وی در ادامه از آمادگی حماس برای توافق اصولی در این زمینه خبر داد.

الحیه به وبگاه «الرساله» گفت: صحبت از توافق تبادل اسرا، موضوعی نیست که بتوان با آن، اعصاب مردم را به بازیچه گرفت؛ سران دشمن باید دست از توهم و دروغ به خانواده‌های اسیرانی که در درست گردان‌های القسام هستند، بردارند.

گردان‌های «عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس دو سال پیش رسما اعلام کرد چهار نظامی صهیونیست در اسارت این گروه هستند.

خلیل الحیه سپس از هر تلاشی در راستای پایان دادن به محاصره غزه استقبال و تأکید کرد: غزه ضمن طرح‌های تسویه مسأله فلسطین نخواهد بود، ملت فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه متحد هستند و جدایی را نمی‌پذیرند.

وی درباره معیارهای حماس برای ازسرگیری آشتی با فتح گفت: آشتی با لغو تحریم‌ها علیه نوار غزه آغاز می‌شود؛ این اقدام، یک جنایت ملی و انسانی است و هماهنگی با رژیم اشغالگر در کرانه باختری و نیز هماهنگی در محاصره غزه برای هر فلسطینی «ننگ» محسوب می‌شود.

در ۱۹ مارس گذشته محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان تهدید به اتخاد مجموعه مجازات‌های مالی و قانونی علیه نوار غزه کرد و به تبع این تهدید، پرداخت کارمندان تشکیلات خودگردان در نوار غزه را به تأخیر انداخت و در ماه می با کم کردن ۳۰ درصد آن، این حقوق پرداخت شد. تعداد کارمندان تشکیلات خودگردان در نوار غزه حدود ۵۸ هزار نفر است و از آنجایی که کنترل موسسات نوار غزه در دست حماس است تشکیلات خودگردان در پرداخت حقوق کارمندان کارشکنی‌هایی دارد.

عباس در ماه آوریل گذشته نیز مجازات‌های دیگری از قبیل بازنشسته کردن جمعی کارمندانش در نوار غزه، کاستن از برق واردتی به نوار غزه و کم کردن از ارجاع بیماران این منطقه به خارج برای درمان اعمال کرده بود. محاصره غزه وارد دوازدهمین سال خود شده است و اوضاع انسانی آن به شدت وخیم است.

الحیه ادامه داد: باید برای برگزاری شورای ملی که شامل تمام طیف‌های ملت فلسطین باشند، توافق حاصل شود. وی سپس از فتح درخواست کرد در روش‌های خود برای آشتی و نیز ارزیابی مواضع حماس، بازنگری کند.

این عضو ارشد حماس سپس به راهپیمایی بازگشت پرداخت و گفت: پیام این راهپیمایی‌ها آن است که ملت فلسطین متحد هستند؛ غزه و کرانه باختری سرنوشتی مشترک دارند و هر کسی دنبال اختلاف میان ملت است، در توهم به سر می‌برد.

وی ادامه داد؛ راهپیمایی‌های بازگشت، مسأله بازگشت آوارگان را زنده کرد، وجه قبیح رژیم صهیونیستی را به نمایش کشید، یک سیلی به رژیم صهیونیستی و واشنگتن بود که می‌خواستند انتقال سفارت آمریکا به قدس را توجیه کند و موضوع محاصره غزه را بار دیگر در تمام جهان مطرح کرد.

راهپیمایی‌های بازگشت از ۳۰ مارس در مرز نوار غزه با فلسطین اشغالی آغاز شده و تا کنون ۱۳۴ نفر در آن به شهادت رسیده‌اند.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.