سرهنگ مهدی قاسمی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اخیراً با توجه به افزایش برخی کالاهای سرمایه‌ای ، برخی سوءاستفاده کنندگان فضای مجازی با طراحی و ایجاد سایت‌های جعلی و پیش‌فروش کالاهایی نظیر سکه و خودرو و ... به قیمت پایین تر از بازار اقدام به کلاه‌برداری می‌کنند.

وی افزود: کلاهبرداران با دریافت بیعانه از مشتریان اقدام به جمع آوری مبالغ هنگفتی در حساب های بانکی جعلی نموده و پس از مدتی مشتری متوجه می شود خبری از کالای خریداری شده نیست.

این مقام انتظامی ضمن توصیه به استفاده آگاهانه و هوشیارانه از قابلیت های فضای مجازی، تاکید داشتند: کاربران برای جلوگیری از این موضوع می توانند از صفحه کلید مجازی جهت درج اعداد استفاده نمایند.

وی یکی ازمهمترین شگردهای مجرمانه در فضای مجازی را فیشینگ نام برد و گفت : مجرمان سایبری با طراحی سایت های جعلی به دنبال سرقت اطلاعات بانکی کاربران هستند که پس از در اختیار داشتن شماره کارت، رمز دوم، cvv۲ و تاریخ انقضای کارت ازخریداران اینترنتی، کلاه‌برداری می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر یکی از راه‌های جلوگیری از فیشینگ را درج صحیح کد امنیتی نام برد و افزود: در هنگام وارد کردن کد امنیتی دقت شود که کد درج شده عکس نباشد و واقعی باشد و برای اطمینان از اصالت کد، کلید رفرش که سمت چپ کد طراحی شده را کلیک نموده و در صورتی که کد امنیتی تغییری نکرد یقین داشته باشند که جعلی است.

سرهنگ قاسمی از کاربران اینترنتی خواست که سعی کنند همیشه آدرس سایت‌های بانکی و سایر سایت‌های مهم را شخصاً در آدرس بار تایپ نموده و از رفتن به لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف و یا در شبکه‌های اجتماعی ارائه‌شده خودداری کنند و نسبت به استفاده از پروتکل https دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر در پایان از شهروندان خواست تا در صورت مواجهه با مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند و در مسیر برقراری امنیت در فضای مجازی همگام و همراه پلیس باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.