در این نامه که ۱۲ ماه گذشته ژوئن (۲۲ خرداد) یعنی سه روز پس از سفر جیمز متیس به لندن ارسال‌شد، آمده است: کشوری مانند انگلیس با منافع و تعهدات بزرگ در سراسر جهان، نیازمندبهره‌مندی از سطحی از هزینه‌های دفاعی فراتر از انتظارات در مقایسه با متحدانی است که تنها به منافع منطقه‌ای فکر می‌کنند. در غیاب یک نیروی مسلح قدرتمند، صلح و ثبات جهانی در معرض مخاطرات بیشتر قرار خواهد داشت.

متیس افزود: به‌عنوان یک بازیگردان صحنه بین‌المللی، آمریکا و فرانسه به این نتیجه رسیده‌اند که سرمایه‌گذاری‌های نظامی خود را افزایش دهند.سایر متحدان ما نیز همین روند را در پیش‌گرفته‌اند.

فرانسه قرار است تا سال ۲۰۲۵ نزدیک به ۲۶۰ میلیارد پوند در بخش نظامی هزینه کند و آلمان نیز رویکرد مشابهی را در پیش‌گرفته است. 

وزیر دفاع آمریکا در این نامه به‌صورت تلویحی هشدار داده است که واشنگتن ترجیح می‌دهد تا لندن به‌عنوان نخستین متحد این کشور باقی بماند. وی برای این مساله پیش‌شرطی را مطرح و عنوان کرد که لازم است انگلیس ظرفیت‌های نظامی خود را افزایش دهد.

متیس گفته است که در صورت خودداری لندن روابط دو کشور لطمه خواهد خورد و آمریکا چاره‌ای نخواهد داشت جز اینکه به فرانسه به‌عنوان متحد نزدیک واشنگتن رو کند

این نامه در حالی افشا می‌شود که به‌رغم درخواست وزیر دفاع انگلیس برای افزایش بودجه نظامی، فیلیپ هاموند وزیر دارایی این کشور از این کار خودداری کرده است.

بر اساس این گزارش، یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس گفته است: انگلیس از بزرگ‌ترین بودجه نظامی در اروپا برخوردار است و تلاش می‌کند تا از سقف تعیین‌شده ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) بیشتر هزینه کند. 

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، وی از کشورهای عضو ناتو خواسته تا بودجه دفاعی خود را افزایش دهند. رئیس‌جمهوری آمریکا در همین حال هشدار داده است که در نشست آتی این نهاد نظامی با کشورهایی که به تعهدات مالی خود پایبند نبوده‌اند برخورد خواهد کرد. برخی کارشناسان نظامی از احتمال خروج آمریکا از ناتو نیز خبر می‌دهند.

نشست آینده ناتو ۱۲ جولای (۲۱ تیرماه) در بروکسل برگزار می‌شود. ترامپ متعاقب شرکت در این نشست راهی انگلیس خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.