رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به رشد ۷۴ درصدی درآمدهای ریالی حاصل از فروش نفت، علت افزایش قیمت ارز را انتظارات تورمی و رشد قابل توجه تقاضای ارز دانست.

 محمدباقر نوبخت درباره حضور خود در جلسه امروز (دوشنبه) کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در جلسه امروز کمیسیون تحولات و نوسانات ارزی کشور مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: در این جلسه گزارشی از وضعیت ارزی کشور از نظر سازمان برنامه و بودجه به نمایندگان مجلس ارائه شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ارز یکی از منابع مالی است که معادل ریالی آن با یک نرخ تسعیر که در قانون بودجه ۳ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر دلار در نظر گرفته شده اکنون نیز قیمت آن ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در حال خرید و فروش است در خزانه قرار می گیرد و ما می توانیم اعتبارات هزینه ای یا عمرانی یا همان تملک دارایی های سرمایه ای را با آن انجام دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: در بودجه سال ۹۷ پیش بینی صادرات ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه ای نفت و میعانات گازی در روز به ازای هر بشکه به قیمت ۵۵ دلار لحاظ شده که البته ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه نفت با قیمت حدود ۶۵ دلار با توجه به اتفاقات رخ داده به فروش رفته است.

سخنگوی دولت یادآور شد: با لحاظ نرخ تسعیر دلار ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی در کل سال معادل ۱۰۷ هزار میلیارد تومان سهم دولت می شود که براین اساس ۳۲ درصد از منابع به صندوق توسعه ملی و ۱۴.۵ درصد به شرکت نفت برای طرح های توسعه ای اختصاص می یابد.

**افزایش حدود ۲۱ درصدی صادرات در سه ماه اول سال

نوبخت افزود: خوشبختانه 74 درصد درآمدهای ریالی حاصل از فروش نفت در 3 ماهه اول امسال با افزایش روبرو شده اما با وجود مطلوب بودن منابع ارزی کشور و افزایش حدود 21 درصدی صادرات باید نیازها برطرف شود.

وی ادامه داد: با توجه به درآمدهای ارزی، نباید قیمت ارز با نوسان روبرو می شد اما به دلیل انتظارات تورمی ناشی از شوک سیاسی تحریم ها، میزان تقاضای ارزی در کشور با رشد روبرو شد به نحوی که به افزایش قیمت ارز منجر شد.

به گزارش خانه ملت، سخنگوی دولت اظهار داشت: سناریوهای مختلف و پیش بینی برای درآمدهای ارزی کشور در آینده و مصارف و تنظیم بودجه ای در نظر گرفته شده که این موضوعات در جلسه کمیسیون اقتصادی تشریح شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.