فیلم سینمایی «صورت زخمی» (Scarface ۱۹۸۳) با بازی آل‌پاچینو، الهام‌بخش یک گنگستر فرانسوی برای مرحله دوم فرار از زندان با هلیکوپتر شد.

«رِدوا فِی» که چندین فقره پرونده سرقت مسلحانه دارد، در آخرین تلاشش برای فرار از زندان مقامات فرانسوی را به چالش کشیده و ۲۹۰۰ نیرو را برای تعقیب به دنبال خود کشانده است.

این زندانی 46 ساله عاشق سینما با کمک و همدستی دو نفر دیگر در مرحله اول خود با پرتاب بمب‌های دودزا از درهای داخلی زندان فرار کرده و در مرحله دوم به سمت هلیکوپتری می‌رود که در منطقه‌ای نزدیک زندان منتظر فراری دادن او بوده است.

«نیکول بلوبه» وزیر دادگستری فرانسه در گفتگو با رادیو یک اروپا گفت: تیمی از ناظرین را به زندان فرستاده‌ایم تا بررسی کنیم که چنانچه سیستم امنیتی زندان نقصی داشته است اصلاح شود تا اینچنین فرارهایی رخ ندهد. این زندانی زمان بسیار طولانی در این زندان بوده و زمان زیادی برای طرح فرارش صرف کرده است. ما نباید زندانیان را اینقدر طولانی در یک جا نگهداری کنیم چراکه با اینچنین نقشه‌های فرار انفرادی مواجه خواهیم شد.

دو همدست این زندانی روز یکشنبه هلیکوپتر را که متعلق به یک مرکز خصوصی آموزش دانشجویی خلبانی است، ربوده بودند و مربی پرواز را تهدید کرده بودند که باید یک نفر را در منطقه نزدیک زندان سوار هلیکوپتر کند. هلیکوپتر پس از ورود به منطقه‌ای که شدیدا تحت تدابیر امنیتی است، به سمت حیاطی که مانعی برای فرود ندارد، رفته و بلافاصله زندانی را سوار کرده و از منطقه دور شده است.

دو نفر سیاه‌پوش مسلح با بمب‌های دودزا وارد اتاق ملاقات می‌شوند که در این لحظه «ردوا فِی» زندانی طبق نقشه در حال ملاقات و صحبت با برادرش است. نگهبانان آن بخش که غیرمسلح بودند فرار کرده و زنگ خطر را به صدا درآوردند و زندانی کلا در عرض 10 دقیقه به همراه همدستانش فرار کرده و سوار بر هلیکوپتر از منطقه دور می‌شوند. 

کارشناسان اظهار داشته‌اند که این گروه تبهکار قبلا با هواپیمای بدون سرنشین تمام منطقه زندان را ارزیابی کرده و تمام موارد و راه‌های فرار را برنامه‌ریزی کرده بودند تا نقشه‌شان با شکست مواجه نشود.

بعدا هلیکوپتر در حدود 60 کیلومتری شمال شرقی حومه پاریس پیدا شد و خلبان آن که به سختی مورد ضرب و شتم گروه تبهکاران قرار گرفته بود به بیمارستان اعزام شد.

آنها پس از پیاده شدن از هلیکوپتر به فرار خود با خودرو ادامه دادند و ابتدا از یک سواری هاچ‌بک که پس از طی مسافتی آن را کنار فروشگاهی در یک پارکینگ ماشین جا گذاشته و با یک وَن سفید رنگ به فرار خود ادامه دادند.

کارآگاهان در حال تحقیقات هستند تا بفهمند در زمانیکه فِی در زندان ریو بوده، چه کسی در داخل زندان به او کمک کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.