وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار دکتر عاطف النداف، وزیر آموزش عالی سوریه، با ارائه پیشنهاد تاسیس پارک‌های علم و فناوری در مناطق مختلف سوریه با مساعدت مراکز آموزش عالی ایران، گفت: تاسیس پارک علم و فناوری در سوریه به تقویت و عملیاتی شدن تولیدات علم و فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این کشور کمک شایانی می‌کند.

به گزارش ایسنا دکتر منصور غلامی با بیان اینکه کشور و مردم سوریه برای ما بسیار محترم هستند، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که بر مردم سوریه تحمیل شده است، ما آمادگی داریم هر نوع همکاری علمی و پژوهشی را که به تقویت مراکز علمی و پژوهشی سوریه بینجامد، اعمال کنیم تا در این خصوص اثرگذار باشیم.

 

وزیر علوم با اشاره به فعالیت و جایگاه مناسب دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سوریه قبل از این درگیری‌ها و شرایط مخرب در این کشور، گفت: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایران در شرایط فعلی جایگاه مناسبی دارند و ما از نظر تولیدات علمی در منطقه رتبه اول را داریم و در سطح جهانی نیز بر اساس ارزیابی مراکز بین‌المللی به طور میانگین رتبه ۱۶ تولیدات علمی را کسب کرده‌ایم و در برخی از علوم همچون نانو و بایو تکنولوژی رتبه‌های نهم و هفتم در جهان به ایران تعلق دارند.

 

دکتر غلامی در ادامه با اشاره به توسعه ساخت پارک‌های علم و فناوری در سال‌های اخیر در کشور، گفت: در حال حاضر ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور فعالیت می‌کنند که با تبدیل علم به فناوری و تولید محصولات فناورانه، زمینه‌های به کارگیری این محصولات در بخش صنعت و جامعه را بر عهده دارند.

 

وی افزود: در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایران تعداد زیادی مرکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شده که در این مراکز علمی استادان، دانشجویان و صاحبان ایده‌های جدید مورد حمایت قرار می‌گیرند تا بتوانند در شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کنند.

 

وزیر علوم با اشاره به تحصیل ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: استادان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی جمهوری اسلامی ایران با انجام تحقیقات مشترک با سایر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، بخش صنعت و سایر بخش‌های جامعه، در حال همکاری برای توسعه همه‌جانبه کشور هستند و در حال حاضر تعداد زیادی از پروژه‌های مهم علمی در دانشگاه‌های کشور در جهت حل مسائل صنعتی و برنامه‌ریزی مدیریتی کشور در حال انجام است.

 

دکتر غلامی افزود: با این اوصاف و توان علمی مراکز آموزش عالی ایران که گفته شد، جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد تا برای همه کشورهای دوست، همسایه و مسلمان منطقه به صورت همه‌جانبه کمک کند و امیدوارم سفر شما به تهران نتایج خوبی در برداشته باشد و بتوانیم با هماهنگی‌های مناسب کارهای علمی و پژوهشی مشترک بین دانشگاه‌های ایران و سوریه را سازماندهی کنیم.

روابط علمی و فناوری بین دو کشور بیش از پیش تقویت شود

 

دکتر عاطف النداف، وزیر آموزش عالی سوریه نیز با اشاره به روابط مستحکم تهران و دمشق در تمامی موارد و موضع قاطعانه جمهوری اسلامی ایران در حمایت از سوریه در دوران پر التهاب این کشور، گفت: هدف اصلی دشمن در جنگ علیه سوریه برگرداندن ما به دوران واپس‌گرایی و عقب نگهداشتن تاریخ و فرهنگ و علم ما است و به همین دلیل شاهد تخریب مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و تاریخی در سوریه هستیم.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر هدف اصلی دولت سوریه تقویت علمی و فناوری مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور است، گفت: امیدوارم از طریق این دیدارها و توافقات دوجانبه روابط علمی و فناوری بین دو کشور بیش از پیش تقویت شود.

 

وزیر آموزش عالی سوریه در پایان با بیان اینکه دانشجویان بورسیه سوری که در ایران تحصیل می‌کنند، در بازگشت به کشور به عنوان هیئت علمی در دانشگاه‌های سوریه استخدام می‌شوند، از دکتر غلامی دعوت کرد برای بازدید از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک بین دانشگاه‌های دو کشور به سوریه سفر کند.

پیگیری تاسیس شعبه دانشگاه تربیت مدرس با نام "فارابی" در سوریه

دکتر حسین سالارآملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم با بیان اینکه ما به دنبال طراحی جدید چندبعدی در ارتباط با سوریه هستیم، گفت: این طرح جدید شامل مواردی از قبیل تبادل استادان و توسعه زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های سوریه، تبادل دانشجو و ارائه بورس‌های کوتاه مدت برای استادان دانشگاه‌های سوریه، تقویت همکاری بین دانشگاه‌های دو کشور و پیگیری تاسیس شعبه دانشگاه تربیت مدرس با نام "فارابی" در سوریه است.

دکتر مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در این نشست گفت: در خصوص اعطای بورس در رشته‌های کارشناسی ارشد و دکترا و به خصوص در جهت تربیت اعضای هیئت علمی برای دانشگاه‌های سوریه آمادگی داریم و مشکلاتی که در این خصوص از قبیل تاخیر در پذیرش دانشجو و موارد این چنینی صورت می‌گیرد، از طریق ارتباط بیشتر سفارت سوریه در تهران با سازمان امور دانشجویان به سادگی بر طرف می‌شود.

سازندگی سوریه؛ موضوع پایان‌نامه دانشجویان سوری دانشگاه فردوسی

 

دکتر کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز با اشاره به روابط مستمر این دانشگاه با دانشگاه‌های سوری به‌ویژه دانشگاه‌های حلب و دمشق، گفت: در حال حاضر ۵۳ دانشجوی سوری در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل می‌کنند و مقرر شده موضوع پایان‌نامه تحصیلی آنها در خصوص موضوعات سازندگی سوریه باشد.

آمادگی دانشگاه چمران براری همکاری در رشته‌های نفت و گاز با سوریه

 

دکتر خواجه، رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز هم با بیان اینکه زبان مشترک مردم خوزستان و اهواز نقطه مثبتی برای حضور دانشجویان سوری عرب زبان در دانشگاه‌های خوزستان است، گفت: هم اکنون تعداد زیادی از دانشجویان عراقی در دانشگاه شهید چمران اهواز تحصیل می‌کنند و این دانشگاه می‌تواند در زمینه رشته‌های زبان و ادبیات عربی با دانشگاه‌های سوری همکاری داشته باشد.

 

وی افزود: همچنین امکان همکاری در رشته‌های نفت، گاز، کشاورزی، فنی و مهندسی و پتروشیمی نیز وجود دارد.

اعلام آمادگی دانشگاه تربیت مدرس برای جذب دانشجویان سوری

 

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، دکتر احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز درخصوص جذب دانشجویان سوری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های علوم پایه پزشکی، مهندسی، سلامت جامعه، کشاورزی و علوم انسانی با برگزاری دوره‌ها به زبان انگلیسی اعلام آمادگی کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.