حجت الاسلام والمسلمین محمد منتظری دادستان کل کشور در حاشیه مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر کشور، اظهار داشت: تنها با مجازات این موضوع حل نمی‌شود بلکه باید ابتدا آسیب‌‌های این آسیب اجتماعی را بررسی و پیگیری کنیم. 

وی ادامه داد: در این خصوص کارهای علمی و اساسی انجام شده و تقدیم مجازات آخرین مرحله‌ای است که باید برای مبارزه با مواد مخدر مورد توجه قرار گیرد. 

دادستان کل کشور اظهار داشت:‌ مسئولان امر در بعد اشتغال و هم در بعد فرهنگی و جلوگیری از ورود مواد اعم از صنعتی و سنتی، همه اموری است که در مسئله مبارزه با مواد به عنوان اموری مقدم بر مجازات است لحاظ شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری یادآور شد:‌ مسئله مجازات نیز قطعا از مسائلی است که می‌تواند مؤثر باشد، معتقدیم قانون مبارزه با مواد مخدر احتیاج به اصلاح دارد. اصلاحی که اخیرا در مجلس نسبت به مجازات اعدام انجام شد، به نظرم یک اصلاح ناقص بوده است، ما همان وقتی که در مجلس این موضوع مطرح بود، گفتیم که این مجموعه قانون به عنوان یک مجموعه به هم پیوسته باید با هم لحاظ شود. 

دادستان کل کشور بیان داشت: این امر به دادستان کل ارجاع شد و الان حدود یک سال بیشتر است روی آن کارهای کارشناسی انجام داده ایم و خوشبختانه آماده شد و در شرف تقدیم به ریاست قوه قضائیه است و از آن طرف نیز از طریق دولت به مجلس برود. 

وی ادامه داد: اعتقاد بر این است که حتما باید این مجموعه با هم باشد، یعنی صرف مجازات اعدام و برداشتن و کم کردن و یا زیاد کردن مؤثر نیست. 

حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: باید عوامل مختلفی در مؤلفه‌هایی که با یکدیگر پیوند فراوانی دارند دیده شود و به صورت یک امر جدی در کشور این مسئله و آسیب را با تعامل و هماهنگی دستگاه‌های مختلف انتظامی، اطلاعاتی، امنیتی، اجرایی و قضایی بسنجیم و این را به حداقل برسانیم. 

وی در خصوص ارزیابی اقدامات انجام شده در مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: باید ببینیم وضعیت مسئله اعتیاد در جامعه به چه صورت است، اگر قضاوت مردم به این باشد که ما نسبت به سال گذشته هم به لحاظ ورود به اعتیاد و مشکلات دیگری از این ناحیه که دامنگیر جامعه است، اگر افکارعمومی نشان دهد که ستاد مبارزه با مواد مخدر و دستگاه‌های مسئول در این زمینه  موفق بوده‌اند باید خوشحال باشیم. 

دادستان کل کشور ابراز داشت: متأسفانه مواجه هستیم با همسایه‌ای که بیشترین تولید مواد مخدر در جهان را دارد و نیز مواجه هستیم با توطئه‌هایی که عواملی به دنبال آن هستند که جامعه ما را با آسیب‌های مختلفی از جمله مواد مخدر گرفتار کنند. 

وی اضافه کرد: ما مواجه هستیم با عدم همکاری متناسب و شایسته‌ای که باید در سطح بین‌المللی نسبت به این امر که در جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد هستیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری متذکر شد: الان کشور ما مسیر ترانزیتی است که مواد مخدر وارد کشور ما می‌شود و از اینجا ترانزیت می‌شود، شهدای فراوانی در زمینه مواد مخدر داریم که کم نیستند، اما دنیا متأسفانه این را نمی‌بیند که نظام جمهوری اسلامی ایران برای حفظ سلامت بشر، تنها نه ملت ایران و مردم آن، بلکه کشورهای دیگر به عنوان انسان‌هایی که باید از این آسیب در صیانت قرار گیرند، جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری زیادی می‌کند اما متأسفانه در سطح بین‌المللی، آن انتظاری که باید وجود ندارد. 

وی گفت: ما ناامید نیستیم و باید متناسب با بزرگی این آسیب کمر همت را ببندیم و مردم و خانواده‌ها و بخش‌های فرهنگی هم باید مراقبت کنند و این آسیبی است که همه مردم، نیروهای انتظامی، اطلاعاتی و قضایی باید دست به دست هم بدهند و با آن مبارزه جدی کنند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.