خبرگزاری فرانسه گزارش داد، در لندن شاخص " فوتسی ۱۰۰" با ۱.۲ درصد به ۷۵۴۷.۸۵ واحد رسید و بورس فرانکفورت با افت ۰.۶ درصدی و رسیدن به ۱۲۲۳۸.۱۷ واحد به کار خود خاتمه داد. پس از اعلام دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا مبنی بر توافق با شاه عربستان برای افزایش تولیدات نفتی، بهای نفت کاهش یافت.

دیوید مدن- تحلیل‌گر موسسه " سی ام سی" گفت: نگرانی معامله‌گران از وضعیت تجارت جهانی ادامه دارد. تحلیل گران موسسه " کپیتال اکونومیکس" نیز در یادداشتی نوشتند: به نظر نمی رسد در آینده ای نزدیک شاهد افزایش چشم گیر قیمت دلار در برابر سایر همتایانش باشیم.

اختلافات وزیر کشور و صدراعظم آلمان که احتمال سقوط دولت را تقویت کرده است، علاوه بر بازارهای سهام بر قیمت یورو نیز تاثیر گذاشت هر چند که به لطف نبود عاملی برای تقویت دلار، هر یورو بدون تغییر چندانی به نسبت روزهای قبل به ازای ۱.۱۶ دلار مبادله شد. هر پوند نیز به ۱.۳۱دلار رسید.

از سوی دیگر اخبار نگران کننده‌ای از دومین اقتصاد بزرگ جهان به گوش می‌رسد. تشدید جنگ تجاری با آمریکا، تضعیف ارزش یوان و کاهش تولیدات ماهانه باعث شد بورس شانگهای ۲.۵ درصد ریزش کند. در شرایطی که به نظر می رسد چین هدف نخست سیاست های حمایت گرایانه دولت آمریکا باشد، ژو اوبینگ- تحلیل گر ارشد موسسه " بی او سی اینترنشنال" گفت: به نظر می رسد کند شدن رشد اقتصادی چین تا پایان سال ادامه داشته باشد اما این نباید مایه نگرانی باشد، مساله مهم این است که تا چه حد چین و آمریکا درگیر مسائل تجاری شوند.

ترامپ به جز چین بر وادرات کالاهای اروپایی و کانادایی نیز تعرفه وضع کرده است که واکنش طرف دیگر را در پی داشته است. کانادا اخیرا بر ۱۲ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی آمریکا تعرفه وضع کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.