روزنامه «کامرسانت» چاپ مسکو، امروز در تحلیلی نوشته است: آمریکایی‌ها وعده داده‌اند که به زودی طرح جدید خود برای حل و فصل مناقشه فلسطین-اسرائیل که از قبل نام «معامله قرن» را بر آن گذاشته‌اند را منتشر خواهند کرد.

 

بعید نیست که این طرح یکی از موضوعات مورد بررسی در دیدار آینده ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، روسای جمهوری روسیه و آمریکا در هلسینکی باشد. قبل از این نشست سران نیز "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و احتمالا "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل به مسکو سفر می‌کنند.

 

منابع دیپلماتیک روسی گفته‌اند که از جزئیات طرح جدید آمریکا اطلاعی ندارند، ولی منابع عربی معتقدند که مسکو در جریان مفاد اصلی این طرح قرار داشته و مخالفتی با تلاش دوباره آمریکا برای آشتی دادن فلسطینیان و اسرائیلی‌ها ندارد.

 

«معامله قرن» طرحی بدون رایزنی و در نظر گرفتن منافع طرف فلسطینی

 

"جارد کوشنر" داماد و مشاور دونالد ترامپ هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه فلسطینی «القدس» در پایان سفرش به خاورمیانه از انتشار قریب الوقوع طرح آمریکایی حل و فصل مناقشه فلسطین اسرائیل خبر داده بود.

 

رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود که با این مناقشه به عنوان یک معامله تجاری برخورد کرده و کوشنر را نیز مسئول تحقق این معامله نمود که او نیز به همراه "جیسون گرین‌بالت" نماینده ویژه ترامپ در مذاکرات بین المللی روی این مسئله کار کرد و این دو نفر طی یک سال و نیم گذشته بارها به منطقه سفر کرده و مختصات احتمالی این معامله را بررسی کردند. مقامات آمریکایی آخرین بار در باره این طرح با رهبران اسرائیل، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اردن مذاکره کردند. البته فلسطینی‌ها در این مذاکرات شرکت نداشتند، چرا که آنها بعد از تصمیم واشنگتن در مورد به رسمیت شناختن شهر «قدس» به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر، از گفت‌وگو با آمریکایی‌ها خودداری ورزیدند. کوشنر یادآور شده که طرح آمریکا بدون توجه به پذیرش یا عدم قبول آن از سوی محمود عباس و دولت فلسطین اجرا خواهد شد.

 

به نوشته روزنامه القدس، بر اساس این طرح آمریکا از کشورهای عرب خلیج فارس خواسته تا حدود یک میلیارد دلار برای بازسازی زیرساختارهای فلسطین و از جمله نوار غزه هزینه کنند. رسانه‌های مصری نوشته‌اند که ایجاد منطقه آزاد تجاری در صحرای سینا که در «معامله قرن» در نظر گرفته شده، پنج طرح بزرگ صنعتی مصر که کارگران منطقه نوار غزه نیزدر آنها مشارکت دارند را تحقق خواهد بخشید.

 

"موسی ابومرزوق" عضو جنبش فلسطینی «حماس» در گفت‌وگو با «کامرسانت» گفته است که این جنبش با این طرح آمریکایی مخالف بوده و آن را نخواهد پذیرفت هرچند وی تأیید کرد که مفاد این طرح را ندیده است. به گفته وی، هرگونه سازش با رژیم صهیونیستی در باره وضعیت پناهجویان فلسطینی، چه برای فلسطینیان در نوار غزه و چه در کرانه باختری قابل قبول نخواهد بود. برخی کشورهای عرب نیز موضع‌گیری مشابهی دارند.

 

به گفته منابع خبری این روزنامه ادعا شده در «معامله قرن» به پرداخت جبران خسارت هم به پناهجویان فلسطینی و هم به آوارگان یهود اشاره شده و مسئله آوارگان در این طرح بسته خواهد شد.

 

طرح جدید آمریکا، نگاهی ساده‌لوحانه به مسائل پیچیده منطقه‌ است

 

"مجدی حلبی" کارشناس مسائل مربوط به مناقشه فلسطین واسرائیل به این روزنامه توضیح داده، در طرح آمریکا چیز جدیدی گفته نشده و بسیاری از مفاد آن قبلاً نیز در جریان مذاکرات مختلف مطرح شده است. البته هیچ یک تاکنون تحقق نیافته‌اند. به گفته وی، آمریکایی‌ها بسیار ساده‌لوحانه با مسائل پیچیده منطقه‌ای که به خوبی آن را درک نمی کنند، برخورد کرده و در واقع تلاش می کنند تا «طرح مارشال» جدیدی برای نوار غزه ارائه دهند.

 

"میخائیل بوگدانوف" نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی و معاون وزیر امور خارجه این کشور، تایید کرده است که طرح «معامله قرن» آمریکا احتمالا در نشست سران هلسینکی بررسی خواهد شد، ولی به گفته وی، طرف آمریکایی تاکنون جزئیات این طرح را با مقامات مسکو در میان نگذاشته است. این در حالیست که منابع عربی این نامه تایید کرده‌اند که مسکو در جریان اصول اساسی این طرح قرار داشته و مخالفتی با تلاش مجدد آمریکا برای آشتی دادن فلسطینیان و اسرائیلی‌ها ندارد.

 

بر اساس این اطلاعات، طرف روسی حتی قصد دارند در سفر آتی محمود عباس به مسکو که برای تماشای بازی فینال جام جهانی فوتبال و مذاکره با ولادیمیر پوتین صورت می گیرد، روی مذاکره با آمریکایی‌ها اصرار ورزد. ضمن اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز به مسکو دعوت شده، البته احتمال دارد این دو سفر به طور همزمان انجام نگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.