بهروز نعمتی در حاشیه جلسه غیرعلنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس در جمع خبرنگاران، گفت: در این جلسه که با حضور آقایان نوبخت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه و شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد بحث‌های دقیق و بدون تعارفی مطرح شد از جمله اینکه اکثر نمایندگان معتقد بودند همه مشکلات کشور به تحریم بر نمی‌گردد و برخی مشکلات جنبه مدیریتی دارد.

وی افزود: بحث دیگر نمایندگان این بود که چرا دولت در زمان مقتضی تصمیم نمی‌گیرد و بعضا اگر تصمیماتی هم گرفته می‌شود به گونه‌ای نیست که دولت در آن استقامت کند.

این نماینده مجلس وجود بیش از ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار را از جمله مشکلات اقتصادی عنوان و خاطرنشان کرد: این میزان نقدینگی یک روز به سمت بازار خودرو و یک روز به بازار ارز هجوم می‌آورد که در این جلسه با توجه به مباحث صورت گرفته دولت مکلف به حل و فصل این موضوع شد. علاوه بر این بحث واگذاری طرح‌های عمرانی از سوی دولت به بخش خصوصی مورد بحث قرار گرفت که متاسفانه سازمان برنامه نتوانسته کارش را در این زمینه به خوبی انجام دهد.

نعمتی با توجه به ضرورت کوچک‌سازی و چابک‌سازی بدنه دولت،‌ اظهار کرد: عدم هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت از دیگر مطالبی بود که از سوی نمایندگان عنوان شد. متاسفانه هر کس در دولت ساز خودش را می‌زند و ما یک ساز ناکوکی را در تیم عملیاتی دولت می‌بینیم، علاه بر این آرایش دولت باید بر مبنای شرایطی باشد که در آن قرار گرفتیم مثلا ممکن است یک تیم اقتصادی در یک شرایطی خوب عمل کند اما الان نتواند اوضاع را حل و فصل کند.

نعمتی در ادامه با اشاره به طرح مشکلات بانک‌ها و صندوق‌ها از سوی نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس، یادآور شد: همچنین این موضوع مطرح شد که وقتی ۴۰ تیم از آمریکا برای راضی کردن کشورها اعزام می‌شوند دیپلماسی ایران هم باید فعال‌تر عمل کند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس واگذاری طرح‌ها، اصلاح سیستم بانکی و اصلاح سیستم بودجه‌ای کشور با توجه به شرایط روز را از جمله راهکارهای نمایندگان به دولت برای بهبود شرایط اقتصادی عنوان و خاطرنشان کرد: ممکن است دولت در برخی موارد مجوزهای لازم را نداشته باشد، در این زمینه مجلس اعلام آمادگی می‌کند که مجوزها را در اختیار دولت قرار دهد.

وی با اشاره به اظهارات نوبخت و شریعتمداری در مورد بحث نقدینگی اظهار کرد:‌ حرف دولت و مجلس مشترک است، همه ما مشکلات را می‌دانیم و معتقدیم باید با همدلی و وحدت مشکل را حل کنیم. در موضوع ثبت سفارش خودرو در زمان غیرمقرر قرار شد آقای شریعتمداری موضوع را پیگیری کند و در مورد کالاهایی که ارز دولتی دریافت کردند قرار شد تمامی افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای هر نوع کالایی گرفتند به صورت آنلاین اعلام شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشره مبنی بر دزدیده شدن خودروی برخی نمایندگان گفت که در این باره اطلاعاتی ندارد.

نعمتی همچنین از تهیه طرح دو فوریتی مجلس برای برون رفت از شرایط اقتصادی خبر داد و گفت: این طرح در ۲۴ ماده تهیه شده و در اختیار نمایندگان است و قرار است فردا (چهارشنبه) نظر مشورتی نمایندگان اخذ شود، همچنین دولت را نیز دعوت می‌کنیم و خواست‌مان از دولت این است که در این باره لایحه ارائه کند تا چیزی از قلم نیفتد.

وی در پایان وضعیت بانک‌ها، سرمایه‌گذاری، اوراق مشارکت و صندوق‌ها را از جمله موارد مطروحه در این طرح عنوان کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.