مهدی دادفر در خصوص صحبت‌های وزیر صنعت در مورد واردات خودرو و حمایت از بخش خصوصی گفت: دولت دوازدهم هیچ اهمیتی برای سرمایه‌های بخش خصوصی قائل نیست و چون قدرت دارد به خودش اجازه می‌دهد هر تصمیمی در مورد بخش خصوصی بگیرد در حالی که برای دولتی‌ها و خصولتی‌ها این اقتدار را ندارد.

شفافیت جنگ با بخش خصوصی نیست

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به صحبت‌های وزیر در مورد انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی و جنگ با بخش خصوصی گفت: من نمی‌دانم دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس (ع) را، شفافیت جنگ با بخش خصوصی نیست.

سامانه ثبت سفارش گمرک و وام‌ها باید به طور شفاف در اختیار همه مردم قرار گیرد

وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم سامانه ثبت سفارش گمرک و وام‌ها باید به طور شفاف در اختیار همه مردم قرار گیرد ما از هفته پیش پیگیر این مساله بودیم که آن دسته از واردکنندگان خودرو که توانستند ارز بگیرند اسامی‌شان منتشر شود تا علت ناراحتی آقایان را بفهمیم.

با عقل شیرین خود خواهان انتشار این لیست هستیم

دادفر گفت: مطمئن باشید که کسی از انتشار لیست واهمه دارد بخش خصوصی نیست بلکه دزد است، کسی که مال مردم را می‌برد. ما با وجود آن که عقل خدادادی نداریم با عقل شیرین خود خواهان انتشار این لیست شده‌ایم.

وی تصریح کرد: مطابق پیگیری‌هایی که ما داشتیم تنها دو شرکت از زیر مجموعه انجمن توانستند ارز را دریافت کند که مجموعا کمتر از دویست خودرو وارد شده و با همان قیمت 4200 تومان فروخته شده است.

دادفر در مورد اعلام رقم 2/2 میلیارد دلار واردات خودرو گفت: این رقم را من نمی‌دانم از کجا آمده است اما سال گذشته ما ۶۷هزار دستگاه واردات داشتیم که ارزش آنها ۱.۷ میلیارد دلار بوده است.

وی تاکید کرد: انتظار داریم همانطور که این رقم اعلام می‌شود درآمدهای حاصله دولت نیز از این بخش اعلام شود. مردم فکر می‌کنند فقط هزینه‌ای که وارد کنندگان می‌پردازند تعرفه خودرو است در صورتی که هزینه‌هایی مانند عوارض گمرکی، اسقاط، سود بازرگانی ، مالیات بر ارزش افزوده ، عوارض هلال احمر، عوارض مندرج در بودجه سنواتی هزینه ثبت و سفارش ،بازرسی ، استاندارد ، عوارض راه و شهرسازی و عوارض شماره گذاری و هزینه انبار داری نیز به آنها اضافه می‌شود.

دادفر ادامه داد: سال گذشته درآمد دولت از عوارض گمرکی ۴ هزار میلیارد تومان بوده است و هزینه انبارداری نیز به قدری است که از واردات هر ۱۰۰ ماشین دو ماشین آن به این هزینه تعلق می‌گرفت.

وی در خصوص پیشنهاد وارد کنندگان مبنی بر واردات خودرو بدون انتقال ارز گفت: من نمی‌دانم کجای این حرف نامفهوم است که آقای شریعتمداری می‌گوید ما حرف خوشمزه می‌زنیم. درست است که ما عقل خدادادی نداریم اما برخی واردکنندگان دارای کسب و کار در خارج از ایران هستند و می‌توانند بدون آن که ارز از بازار رسمی یا غیر رسمی ایران بگیرند از همان کسب و کارها و سرمایه‌هایی که در خارج از کشور دارند اقدام به واردات خودرو کنند.

دادفر گفت: از طرف دیگر در هنگام تحریم هدف دولت‌ها هستند و شرکت‌ها سعی می‌کنند به انواع مختلف رابطه‌های خود را ادامه دهند و روش‌های مختلف برای دور زدن تحریم‌ها اعمال می‌کنند.

وی ادامه داد: این حرف‌ها و استدلال‌ها بدترین تکنیک دفاعی در دفاع از خودروسازان داخلی است که در نهایت دود آن به چشم مردم خواهد رفت.

چای ساز و قهوه ساز بخشی از تجهیزات تکمیلی فولکس است

وی در خصوص واردات چای ساز و قهوه ساز توسط یکی از واردکنندگان خودرو گفت: این شرکت عضو انجمن است و روز گذشته ما این مساله را پرسیدیم و این شرکت اعلام کرد که این لوازم اکسسوری (لوازم اضافی) خودرو است و در واقع بخشی از تجهیزات تکمیلی فولکس است که قیمت آن نزدیک ۲ هزار و سیصد دلار است ما نباید انتظار داشته باشیم که همه ماشین‌ها مثل پراید باشد که زه پنجره‌ها آن نیز جزو آپشن محسوب شود. امروز شرکت‌ها حتی به فکر ماندن احتمالی در جاده خودروها نیز هستند و متکا برای آن طراحی کردند.

دادفر در خصوص خودروهایی که غیر قانونی وارد کشور شده است، گفت: بخشی از خودروها متعلق به اعضاء ما بوده است و ما معتقد هستیم که باید شدیدترین برخورد با متخلفین صورت گیرد اما سوالی که اینجا مطرح است این است که چگونه این خودروها با وجود این همه عوارض و ایستگاه‌های نظارت توانسته‌اند تا مرحله آخر پیش بروند که این مساله جای تامل دارد.

ماه آینده ۱۱ هزار نفر بیکار می‌شوند

وی ادامه داد: با ممنوعیت واردات خودرو از ماه دیگر 11هزار نفر از کار بیکار می‌شوند و نیروهایی می‌مانند که کار خدمات و اداری انجام می‌دهند. این جدا از افرادی هستند که به صورت غیر مستقیم همچون حمل ونقل اسقاط ماشین ، بیلبورد و آگهی رسانه‌ها مشغول بودند. آقایان فکر می‌کنند اشتغال فقط در جاده مخصوص است.

دادفر تصریح کرد: در وضعیت بازار امروز خود تحریم‌ها فقط ۳۰ درصد تاثیر دارد این درحالی است که دور زدن تحریم توسط دولت، منجر به وجود آمدن بابک زنجانی، رضا ضراب و خاوری می‌شود اما تحریمی که توسط بخش خصوصی دور زده شود فساد نخواهد داشت و چون به فکر منافع خود هستند با کمترین هزینه مشکل حل خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.