نجیب رزاق نخست وزیر ۶۵ ساله پیشین مالزی در ارتباط با رسوایی ، فساد مالی و پولشویی از صندوق دولتی پروژه توسعه مالزی واحد &#۳۹; وان ام دی بی &#۳۹; ساعتی پیش توسط نیروهای کمیسیون مقابله با فساد دراین کشور بازداشت شد.

وکیل خانوادگی نجیب رزاق با اعلام این موضوع در صفحه توئیتری خود اعلام کرد وی امروز بعدازظهر در خانه خود بازداشت و احتمالا فردا اتهام وی رسما مطرح خواهد شد.

نجیب و همسرش روسماه منصور بلافاصله پس از پیروزی ماهاتیر محمد در چهاردهمین انتخابات سراسری در این کشور در دو ماه گذشته ممنوع الخروج شدند.

نجیب رزاق نخست وزیر مالزی در سال ۲۰۰۹ به عنوان نخست وزیر ششم مالزی، برای طرح‌های عمرانی کشور، «شرکت توسعه مالزی واحد» (۱MDB) را به ریاست خود بنیان گذاری کرد که از سال ۲۰۱۵ اخباری مرتبط با فساد مالی در مورد آن منتشر شد.

رسوایی مالی «۱.ام.دی.بی» از آن زمان تاکنون دستکم توسط شش کشور جهان مورد بررسی و پیگرد قرار دارد و دیوان عدالت آمریکا اتهام ۴.۵ میلیارد دلار فساد مالی را در این پرونده مطرح کرده است.

کمیسرعالی پلیس مالزی هفته گذشته اعلام کرد در پی بازرسی های مکرر از اماکن مرتبط با نجیب رزاق نخست وزیر پیشین مالزی به عنوان مسئول اصلی رسوایی فساد مالی صندوق توسعه مالزی واحد، اموال وی به ارزش بیش از ۲۷۰ میلیون دلار کشف و ضبط شد.

علاوه براین به دستور کمیسیون مقابله با فساد مالزی ، حساب های متعلق به نجیب رزاق نخست وزیر پیشین و رهبر حزب آمنو این کشور در هفته گذشته مسدود شد.

نجیب رزاق پس از شکست در چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی در روز ۹ ماه مه (۲۲ اردیبهشت) سال جاری ، از ریاست این حزب کنار رفت.

پیشتر ماهاتیر محمد نخست وزیر جدید مالزی گفت که وی فرد اصلی در رسوایی مالی پروژه صندوق توسعه واحد مالزی است زیرا همه اوراق مالی در این صندوق امضای وی را در بر دارد.

نجیب رزاق و مسئولان این صندوق تاکنون تمام اتهامات علیه خود را رد کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.