یاکوبسن در باره علت استعفای خود از مسئولیت سفارت آمریکا در مکزیک گفت: یک دیپلمات در دوره خدمت خود به این دیدگاه می رسد که دیگر نمی تواند حامی اجرای یک نوع سیاست باشد. من با ۳۰ سال خدمت در وزارت خارجه آمریکا، بر این باورم، زمانی که سطح همکاری ها تا بدین سطح کاهش می یابد و لحن کلام رئیس جمهوری آمریکا بدین گونه ادامه می یابد، دیگر نمی توان چنین سیاست هایی را اجرا کرد.

سفیر سابق آمریکا در مکزیک گفت:میزان محبوبیت آمریکا در میان مکزیکی ها ۶۰ درصد بود که این میزان محبوبیت درسال گذشته به ۳۰ درصد کاهش یافته، برای ادامه سطح مناسبی از روابط نیاز به سال ها همکاری است.

سی ان ان به استعفای هفته گذشته«جیمز ملویل» سفیر آمریکا در استونی نیز اشاره کرده و به نقل از صفحه شخصی وی در شبکه های اجتماعی، علت استعفای خود از این سمت را اعتراض به سیاست های فردی ترامپ عنوان کرده است.

ملویل می افزاید:


بنابر آموزش های وزارت خارجه، چنانچه یک دیپلمات نتواند از سیاست های فردی که در راس رهبری (کشور) قراردارد حمایت کند، محترمانه ترین اقدام استعفا از سمت خود است.

جیمز ملویل از دیپلمات های ارشد وزارت خارجه آمریکا است که از سال 2015 سفیر این کشور در استونی بوده و به مدت سه دهه سمت های دیپلماتیک داشته است.

یاکوبسن نیز، ضمن تایید این اظهارات سفیر سابق آمریکا در استونی تاکید می کند: موضوعی که درباره دولت کنونی بیشتر آزاردهنده بوده، به رسمیت نشناختن نیاز آمریکا به متحد است. چرا که متحدان آمریکا برای دستیابی به اهداف و منافع ملی آمریکا بسیار حیاتی هستند، افرادی که اکنون مجبور به استعفا در وزارت خارجه آمریکا می شوند، دیپلمات های باسابقه ای محسوب می شوند که فقدان آنها می تواند خسارات های جبران ناپذیری به بار آورد.

به گزارش ایرنا، روبرتا یاکوبسن که از 31 خرداد 1395 تا 15 اردیبهشت 1397 سفیر آمریکا در مکزیک بود، علت تصمیم استعفای خود را افزایش تنش میان دو کشور به دلیل سخنان توهین آمیز ترامپ علیه دولت و ملت مکزیک عنوان کرد.

بروس هیمن سفیر آمریکا در کانادا (2014-2017) نیز نخستین سفیری بود که درهمان روز اول برسرکار آمدن دونالد ترامپ از سمت خود کناره گیری کرد و در شبکه های اجتماعی نوشت: همانگونه که خواسته شده، از سمت سفیری کنار رفتم.

نشریه انگلیسی ایندیپندنت 1بهمن 1395 در مورد استعفای سفرای آمریکا در برخی کشورها می نویسد: ترامپ اندکی پس از آنکه به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد کرد، فرمان اخراج تمامی سفرای منصوب شده اوباما را داد و از آنها خواست تا پایان روز 20 ژانویه 2017 (اول بهمن ماه 1395) از این سمت کنار روند.

تارنمای خبری آمریکایی بیزینس اینسایدر نیز1مارس 2018 (10 اسفند ماه 1396) در ارتباط با ایجاد شکاف در دستگاه دیپلماسی آمریکا گزارش داده بود: از 21 فوریه 2017 (سوم اسفند 1395) ترامپ تنها توانسته جایگزین 61 سفیر را تعیین کند در حالیکه واشنگتن هنوز در 32 کشور از جمله ترکیه، عربستان و کره جنوبی بدون سفیر است.

به گزارش این تارنما، 188 پست سفیر و فرستاده در دستگاه دیپلماسی خارجی آمریکا شامل 169 سفارت در کشورهای جهان و 19 سفیر برای نهادهای مختلف بین المللی وجود دارد که 10 پست در نهادهای بین المللی از جمله سمت سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا خالی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.