علی بن صمیخ المری رییس کمیته ملی حقوق بشر عربستان ، روز سه شنبه در اظهاراتی گفت : در این زمینه سه پیام مجزا به سه طرف در سازمان ملل متحد ارسال کرده ایم.

وی افزود : این پیام ها برای فیوگیسلاف سوک رییس شورای حقوق بشر ، امیر زید بن رعد کمیسر عالی حقوق بشر و احمد شهید گزارشگر ویژه مربوط به آزادی ادیان و عقاید ارسال شده است و در آن به نگرانی کمیته ملی حقوق بشر نسبت به موانعی که مقامات عربستان سعودی بر سر راه زائران قطری و افراد مقیم این کشور برای انجام مناسک حج و عمره قرار داده اند، اشاره شده است .

المری با بیان اینکه مقامات سعودی تاکنون به درخواست های متعدد قطر بی توجهی نشان داده اند ، گفت: از طرف های مذکور در سازمان ملل متحد خواسته است تا اقدامات قانونی و فوری علیه این عملکرد عربستان سعودی به عمل آورند.

وی اظهار داشت : اقدامات عربستان سعودی در سیاسی کردن آیین حج نقض آشکار اصول و احکام دین مبین اسلام است و دولتمردان سعودی به جای پاسخگویی با فرار به جلو بیانیه های دروغین به منظور گمراه کردن جامعه جهانی صادر می کنند .

رییس کمیته ملی حقوق بشر قطر گفت که این کشور مانع از تحقق اهداف سعودی در گمراه کردن جامعه جهانی خواهد شد و به همین منظور موضوع را در تمام مجامع جهانی پیگیری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد که عربستان مسئولیت ممانعت از سفر زایران قطر به حج تمتع و عمره برای دومین سال متوالی را بر عهده دارد.

در ادامه سیاسی کاری سعودی ها در انجام مناسک حج و عمره ، ریاض امسال هم با تعیین شروطی عملا مانع از حضور عمره گزاران قطری در عمره رمضان شد. 

وزارت حج و عمره عربستان اواسط خرداد ماه بیانیه ای در خصوص شرایط حضور عمره گزاران قطری صادر کرد . بیانیه اتباع قطر را &#۳۹;برادر&#۳۹; خطاب کرده و نوشت: تنها آن دسته از &#۳۹;برادران&#۳۹; قطری می توانند در عمره امسال حضور یابند که از خارج این کشور و فقط از طریق هوایی به فرودگاه &#۳۹;ملک خالد&#۳۹; جده وارد شوند. 

بر اساس این شروط پذیرش این هم تنها در صورتی خواهد بود که پیشتر در سایت های وزارت حج ثبت نام کرده و پذیرفته شده باشند. 

وزارت حج عربستان عدم استفاده از هواپیماهای خطوط هوایی قطر ( قطر ایرلاینز) را هم از دیگر شروط حضور عمره گزاران این کشور اعلام کرد و افزود : اتباع غیر قطری مقیم این کشور هم با رعایت شروط اعلامی می توانند در عمره رمضان امسال حضور یابند. 

بیانیه در حالی مدعی پذیرش عمره گزاران قطری شده که چند ماه پیش شماری از اتباع قطر که با رعایت شروط تعیین شده از طریق کویت برای ادای مناسک عمره به جده سفر کرده بودند را از فرودگاه ملک خالد به این بندر بازگرداند. 

عربستان ، امارات ، بحرین و مصر سال گذشته در همین ایام با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم ضمن قطع روابط سیاسی و تجاری با این کشور ، مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی با قطر را هم بستند. 

اقدام دولت عربستان در بستن مرزهای خود با قطر ، مشکلات عدیده ای برای اتباع این کشور که برای عمره رمضانیه به مکه مشرف شده بودند، ایجاد کرد. 

یکی از عمره گزاران پیشتر به خبرنگار ایرنا گفت در حالی که مرخصی یک هفته ای برای ادای مناسک عمره گرفته بودم ، به دلیل تصمیم عربستان بازگشتم به کشور قریب به یک ماه طول کشید. 

نهادهای حقوق بشری طی سال های اخیر سیاسی کاری عربستان در اجرای مناسک حج و عمره را محکوم کرده اند. 

هیات بین المللی &#۳۹;نظارت بر مدیریت عربستان در حرمین شریفین&#۳۹; یکشنبه گذشته اعلام کرد که عربستان در اداره حرمین شریفین شکست خورده است. 

این نهاد بین المللی تاکید کرد : دولت سعودی فریضه حج را یک فرصت اقتصادی و منبعی برای کسب درآمد قلمداد کرده و نتوانسته است در تحقق عدالت بین مسلمانان موفق عمل کند. 

هیات بین المللی نظارت بر چگونگی مدیریت عربستان بر حرمین شریفین و اماکن مقدس اوایل سال جاری میلادی در کشور مالزی اعلام موجودیت کرد و در اولین بیانیه خود تصریح کرد که تلاش می کند تا از استفاده اراضی مقدس برای اهداف سیاسی جلوگیری کند

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.