گمرک جمهوری اسلامی ایران، فهرست نوشیدنی‌های غیر مجاز وارداتی را اعلام کرد.

 به پیوست تصویر نامه شماره 11477/ 97/ د مورخ 23/3/97 معاونت برنامه ریزی ، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد اجرای برنامه‌ی پیشگیری و تشدید مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور ارسال و اعلام میدارد نوشیدنی با برندهای مورد الاشاره در نامه صدر الاشاره غیر مجاز اعلام و با عنایت به حساسیت موضوع سلامت جامعه ، مقتضی است ضمن توجه ویژه ، کلیه مبادی ورودی ضمن تشدید اقدامات کنترلی از ورود این اقلام ممانعت بعمل آوردند.

پیشتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرده بود:‌ در اجرای برنامه پیشگیری و تشدید مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور» مصوب یکصد‌و‌پانزدهمین جلسه ی اعضای اصلی ستاد و با عنایت به ابلاغ «مجموعه اهداف کمی راهبردها برنامه های کلان و اجرایی مبارزه همه جانبه با قاچاق کالا و ارز در استان های سراسر کشور در سال 97، در ارتباط با «فرآورده های خوراکی و آشامیدنی قاچاق »، به آگاهی می رساند:

ابزارهای تشخیص فرآورده های غذایی و آشامیدنی قاچاق:

1- تمامی فرآورده های خوراکی و آشامیدنی وارداتی ملزم به الصاق برچسب اصالت و سلامت هستند، لذا معیار تشخیص فراورده‌های خوراکی و آشامیدنی دارای اصالت و قاچاق، استعلام کد برچسب اصالت و سلامت مندرج بر روی محصولات از طریق ارسال پیامک به شماره 8822 2000 با سایت به نشانیWWW.ttac.ir  و یا نصب نرم افزار سامانه ttac بر روی تلفن همراه از طریق سایت مذکور خواهد بود و پوستر پیوست).

ملاحظه: محصولات فاقد برچسب اصالت با دارای برچسب با شماره های پیامکی جعلی نظیر  2000888222 و مصداق قاچاق قطعی هستند.

2- بهره گیری از فهرست مصادیق قاچاق قطعی ابلاغی ستاد. رصد کشفیات قاچاق و انعکاس عناوین و تصاویر نشان های تجاری دارای فراوانی بیشتر در مکشوفات قاچاق به سؤاد می تواند منجر به افزایش اثربخشی بازرسی ها و بهبود نظارت ها شود، در این خصوص مصادیق شش عنوان نوشیدنی های غیر مجاز به شرح ذیل (مطابق تصاویر پوست) ارسال می شود که نیازمند توجه استان های سراسر کشور به ویژه استان های ساحلی است):

 الف) نوشیدنی  تولید کشور عربستان سعودی

ب) نوشیدنی تخم شربتی Leema تولید کشور تایلند

پ) نوشیدنی MOGU MOGU تولید کشور تایلند

ت) نوشیدنی STAR تولید کشور امارات

ث) اسنک مخلوط با آجیل و نخود سبز DING DONG تولید کشور فیلیپین

 ج) دراژه m&m's تولید کشور چین

مخاطرات مصرف فراورده‌های غذایی و آشامیدنی قاچاق:

1- محصولات فرآیندشده خوراکی و آشامیدنی وارداتی مشمول ثبت منبع در سازمان غذا و دارو هستند، لذا زنجیره سلامت آن قابل ره‌گیری بوده و مورد تأیید مراجع رسمی است.

2- استفاده از رنگ‌ها و افزودنی‌های مجاز دارای محدوده سلامت مطابق میزان توصیه شده در استانداردهای ملی است که با اعمال نظارت بر زنجیره تأمین محصولات می توان از سلامت آن اطمینان حاصل نمود.  لیکن نظارت و کنترلی در خصوص افزودنی های مفسر و سرطان رای به کار رفته در محصولات قاچاق وجود ندارد، لذا وجود رنگ ها و مواد غیر مجاز در محاسولات قاچاق، منجر به آسیب های جدی به سلامت و ایمنی مصرف کنندگان خواهد شد، برخی عناوین افزودنی‌های غیر مجاز به این شرح است:

Patent Blue / Tartazino / Red 2 G/Fast Green/ Patent Blue/ Amaranth /

کدهای E211 / E128/E107/ E127 / E143 / E102/ E131 مندرج بر روی محصولات)

 ٣- تهدیدهای زیستی و مخابرات بیوتروریسم ناشی از ورود و مصرف فرآورده های خوراکی و آشامیدنی قاچاق بر سلامت آحاد جامعه، غیرقابل اغماض است. این گونه آسیب ها ممکن است به صورت خاموش گسترش یابد و آثار آن در نسل‌های بعدی ظاهر شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.