خبرگزاری رویترز گزارش داد، اعلام کرد که مذاکرات مخالفان مسلح دولت سوریه با طرف روسی از سرگرفته شد.

«ابراهیم الجباوی»، سخنگوی گروه مخالفان سوری موسوم به «جبهه جنوب» به این خبرگزاری گفت که مذاکره مخالفان سوری با نظامیان روس در جنوب سوریه بر سر دست‌یابی به توافق آشتی در این منطقه دوباره آغاز شده است.

این معارض سوری در مورد مذاکرات گفت که «توافق مورد نظر مذاکرات فعلی شامل ترک سلاح از سوی معارضان در شهرک‌های منطقه جنوب سوریه بوده و خواستار رسیدگی به اوضاع آن‌هاست».

الجباوی همچنین گفت که در صورت حصول این توافق، پلیس نظامی روسیه وارد مناطق جنوبی سوریه خواهد شد.

سخنگوی رسمی «جبهه جنوب» که زیر مجموعه گروهک «ارتش آزاد سوریه» است، شنبه این هفته از شکست گفت‌وگوهای مخالفان با دولت سوریه که با وساطت روسیه انجام می‌گرفت، خبر داد.(جزئیات بیشتر)

شروط دمشق و طرف روسی برای توافق مصالحه، شامل تحویل همه سلا‌ح‌های سنگین و نیمه سنگین، تحویل ادارات و مراکز دولتی به دولت سوریه، نصب پرچم این کشور در مناطق جنوبی و کنترل ارتش سوریه بر گذرگاه مرزی «نصیب» با اردن بود که مخالفان مسلح آن‌ها را «توهین‌آمیز» خوانده بودند.

به رغم اینکه برخی از مناطق جنوب سوریه مشمول توافق کاهش تنش می‌شود، ولی دمشق از یک هفته پیش و به دنبال حملات گروه‌های تروریستی و خمپاره‌ پراکنی عناصر «جبهه النصره»، شاخه سوری القاعده، عملیاتی را برای آزادسازی و پاکسازی استان‌های درعا و سویداء آغاز کرد.

طی این هفته همزمان با پیشروی سریع ارتش سوریه، بسیاری از مخالفان دولت سوریه در شهرها و روستاهای جنوبی به فرآیند آشتی ملی پیوستند و دمشق در حال رسیدگی به وضعیت آن‌هاست.

دولت سوریه قبل از آغاز عملیات نظامی ارتش این کشور در جنوب،‌ بارها گروه‌های تروریستی را بین انتخاب دو گزینه مخیّر کرده بود؛ تسلیم شدن و رسیدگی به اوضاع آن‌ها یا عملیات نظامی ارتش و ورود به منطقه.

 بعد از آنکه حامیان اردنی و آمریکایی مخالفان دولت سوریه در جنوب این کشور به آن‌ها پیام دادند که نمی‌توانند در برابر عملیات نظامی ارتش سوریه از آن‌ها حمایت کنند، بسیاری از آن‌ها به فرآیند آشتی ملی پیوستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.