این کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرآنلاین ، با تاکید بر اینکه شفافیت گمشده اقتصاد ایران است و باید دولت ها سال ها قبل حساسیت موضوع را شناسایی می کردند، ادامه داد: باید بپذیریم که ایجاد شفافیت در شرایط فعلی بسیار دشوار است و دولت کاری بسیار سنگین را در این حوزه بر دوش دارد .

او ادامه داد: انتشار فهرست واردکنندگان با راز ۴۲۰۰ تومانی را باید پیروزی رسانه ها دانست و طبیعتا کسانی که با این اقدام مخالفند ریگی به کفش دارند. 

 وی در توضیح این مطلب افزود: در شرایط کنونی تک نرخی کردن ارز و رفتار استاندارد در این حوزه امکان پذیر نیست چرا که کشور با تحریم و جنگ اقتصادی روبروست از این رو ضرورت دارد دولت با ایجاد شرایطی اطمینان مردم را نسبت به این موضوع جلب کند که حقوق مردم در شرایط دشوار کنونی مورد حراست و حفاظت قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه پیش تر نیز اقتصاددانان هشدارهای لازم را در خصوص بروز بحران هایی از این دست داده بودند ، اما به هر روی امروز اقتصاد با شرایطی روبروست که کنترل ها و سیاستگذاری هایی از این دست را می طلبد.

 وی تاکید کرد: تداوم این روند سبب می شود به رغم وجود تحریم ، ریسک سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی برای سرمایه گذاران داخلی کاهش یافته و رغبت برای حضور در عرصه اقتصاد افزایش یابد چرا که شفافیت اقتصادی مانع از ثروت اندوزی گروهی می شود که در سایه تشدید تحریم ها قصد دارند منافع اقتصادی خود را تامین نمایند.

وی راه اندازی بازار ثانویه ارز را از اقدامات ضروری دانست و گفت: البته در این حوزه لازم است تدابیری جدی صورت گیرد و مساله شرکت های دارای طرح های توسعه در خصوص ارائه ارز روشن شود.

 آرمان ادامه داد: به نظر می رسد دولت قصد دارد صادر کنندگان کالاهای غیر نفتی را مکلف به عرضه ارز حاصل از صادرات به قیمت ۴۲۰۰ تومان کند این در حالی است که چنین اقدامی برای صنایع استراتژیکی چون فولاد و پتروشیمی بسیار خطرناک است . این صنایع طرح های توسعه ای دارند و هزینه های خود را از محل صادراتشان تامین می کنند از این رو مکلف کردن آنها به فروش ارز به قیمت ۴۲۰۰ تومان می تواند ضرباتی به روند توسعه این کشورها وارد نماید.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.