محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی مجلس با اشاره به روند استعفا از سوی مسوولان عالی‌رتبه برخی کشورها در برابر مشکلات موجود، با یادآوری این که در کشور ما مسوولان حداقل می توانند عذرخواهی کنند، اظهار کرد: من از سوی همه مسئولانی که هم مقصر بودند و طلبکار هم هستند عذرخواهی می‌کنم.

وی ابراز عقیده کرد: نمی‌دانم مبدا به وجود آمدن نرخ ۴۲۰۰ تومان از کجا بود ولی هر چه که بود اشتباه بود، اما از همان تصمیم اشتباه هم حمایت شد. وقتی فردی دچار مریضی قند شود برای جلوگیری از این‌که جان خود را از دست بدهد گاهی باید پای خود را قطع کند و همچنین باید عفونت‌زدایی کند. کاری که دولت کرد این بود که پا را قطع کرد اما عفونت‌زدایی نکرد. هم پا را از دست دادیم و هم داریم جان‌مان را از دست می‌دهیم. بیشتر از این نباید اشتباه کرد نرخ ۴۲۰۰ تومان اشتباه بود عدم تزریق ارز به بازار اشتباه بود. سهمیه بندی اشتباه بود. تخلف اتفاق افتاد. به وارد کننده تلفن همراه و اتوبخار دلار دولتی دادند، اما به مواد اولیه تولید کنندگان دلار داده نشد.

نماینده مردم مرند تصریح کرد:‌ من نمی‌گویم مسئولین بانک مرکزی مقصر هستند، اما نیاز است که سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود پیدا کند و مشخص شود که چرا دلالان می‌توانند ارز دولتی دریافت کنند اما تولید کنندگان نمی‌توانند. قرار بر این بود که دولت به گونه‌ای موضوع را حل و فصل کند که قاچاق صورت نگیرد. اما افزایش نرخ ارز مانع از این موضوع شد. دولت تاکید کرد که در ازای تخصیص ارز دولتی مالیات دریافت می‌کند، ولی با وجود صدها میلیارد که موجب شد برخی سود به دست بیاورند تنها دریافت ۲۵ میلیون مالیات چه تاثیری دارد؟ دولت اشتباه دیگری را مرتکب شد. تخصیص ارز دولتی باعث سوء استفاده برخی در جهت تهیه کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی شد که در نهایت این کالاها به خارج از کشور رفت و با دریافت دلار به فروش رسید و سپس دلار وارد کشور شد و با نرخ آزاد فروخته شد.

وی با بیان این‌که «برخی موضوع حذف مدیران بازنشسته را از سیستم دولتی به اخراج آن‌ها ربط می‌دهند» ابراز عقیده کرد: موضوع این است که بر اساس علم روانشناسی وقتی فردی پا به سن می‌گذارد و پیر می‌شود قطعا محافظه‌کار می‌شود. باید در این مورد توجه کنیم هر فردی در ساختار اداری باید در جایگاه صحیح قرار گیرد. نمی‌توان از یک فرد هم درجایگاه مدیریت و هم توسعه استفاده کرد. باید از جوانان با انگیزه استفاده کنیم. فردی که فرزند خود را به آمریکا فرستاده نمی‌تواند از منافع ملی دفاع کند. مقاماتی که چنین وضعیتی دارند باید اخراج شوند.

وی با اشاره به این‌که با هر انتقادی نباید امنیتی برخورد شود، افزود: موضوع خودرو را به موضوع امنیتی ربط دادند. همین موضوع را در بحث خرمشهر انجام دادید. این نظام با این بی پولی و با این تحریم‌ها به همه روستاها آب شرب ارائه کرده اما دو روز موضوع آب شرب به مشکل برخورد. باید گوش آن مدیر بی‌عرضه‌ای که نتوانسته آب شرب را تنظیم کند، گرفت. بازار پشتیبان نظام است بازار هم دلسوز نظام است. به جای این‌که رئیس جمهور وزیرش را برای صحبت با بازاریان به بازار بفرستد نیروی انتظامی را به آن‌جا می‌فرستد. این آدم‌ها جلوی نظام نایستاده بودند بلکه در برابر مدیران بی کفایت ایستاده بودند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.