محمدباقر نوبخت روز چهاشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره برنامه های قوه مجریه برای صرفه جویی در هزینه ها در شرایط کنونی با توجه به دستور اخیر رئیس جمهوری، اظهار داشت: فراتر از مصادیقی که آقای روحانی برای صرفه جویی در هزینه ها مطرح کردند، سازمان برنامه بودجه با توجه به احتمال کاهش منابع ارزی یا ریالی، برنامه هایی را برای تحقق منابع بودجه در نظر دارد.

وی «مدیریت منابع و کاهش هزینه ها» را ۲ رویکرد اصلی این سازمان در تخصیص بودجه دستگاه ها در شرایط کنونی اعلام کرد و افزود: با این رویکرد، ۲ بودجه اضطراری با تکیه بر بخشی از صادرات تهیه کردیم که در شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح می شود.

سخنگوی دولت یادآور شد: در جلسه پیشین این شورا، سازمان برنامه و بودجه ملزم شد بودجه های اضطراری را تهیه و ارایه کند.

نوبخت تاکید کرد: می توان با کاهش هزینه های غیرضرور، تراز بودجه را برقرار و بخشی از هزینه های ضروری را از ردیف سایر درآمدها جبران کرد.

وی یادآور شد: طبق برنامه دولت، سازمان برنامه و بودجه هزینه دستگاه هایی که بیش از سال گذشته آب و برق مصرفی داشته باشند، پرداخت نمی کند.

سخنگوی دولت درباره اینکه آیا در صرفه جویی ممکن است بودجه عمرانی کاهش یابد، گفت: گزارش خزانه داری کل کشور از پرداختی های سه ماهه نخست امسال نشان می دهد در این مدت ۲۲ هزار و ۸۱۳ میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص یافته در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ۱۹۳ میلیارد تومان بود.

وی اجرای طرح هایی چون راه آهن قزوین - رشت، مراغه - ارومیه و میانه - بستان آباد را از اولویت های دولت برشمرد که امسال به بهره برداری می رسد.

** تغییرات در کابینه گمانه زنی رسانه ای است

سخنگوی دولت درباره احتمال تغییر در کابینه و خداحافظی وی با سازمان برنامه و بودجه نیز گفت: هرچند رئیس جمهوری متناسب با ضرورت ها تغییراتی را می دهند اما اینها که می گویید، گمانه زنی رسانه ای است.

نوبخت درباره دیدار رئیس دفتر رئیس جمهوری با شهردار پیشین تهران و اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال انتصاب قالیباف به عنوان معاون اول نیز توضیح داد: قرار نیست به همه شایعاتی که بویژه این روزها در هر موردی مطرح می شود، پاسخ دهیم وگرنه باید همه دولت کسب و کار خود را متوقف کند و به آنها پاسخ دهد.

** بررسی کارت های بازرگانی در دولت

سخنگوی دولت درباره مصوبه های جلسه امروز نیز گفت: مقرر شد وام کشاورزانی که در ماه های اخیر به دلیل حوادث طبیعی و غیرمترقبه خسارت دیده اند، تا 2 سال امهال شود و این سازمان اصل، سود و جرایم متعلقه به این وام ها را به بانک پرداخت می کند.

نوبخت همچنین به بررسی کارت های بازرگانی در دولت اشاره کرد و افزود: در جلسه امروز تاکید شد کارت های بازرگانی باید تخصصی صادر شود به طوری که یک نفر نتواند از کارت دیگری استفاده کند؛ براین اساس نظام تجاری کشور باید ساماندهی شود.

به گفته وی، با هدف کاهش آسیب های اجتماعی مقرر شد برای تکمیل اردوگاه های ترک اعتیاد تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

** واریز مابه التفاوت حقوق ها در پایان تیرماه 

سخنگوی دولت درباره زمان واریز مابالتفاوت حقوق کارمندان دولت نیز گفت: منابع این کار به حساب دستگاه ها واریز شده و انتظار می رود با اصلاح احکام کارکنان، این رقم به همراه حقوق تیرماه واریز شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.