نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: در نشست دولت اقلیم گزارش شرکت حسابرسی Deloitte آمریکا درباره واردات و هزینه‌های نفت اقلیم کردستان را بررسی کردیم و این حق ملت کردستان است که در جریان روند فروش نفت این منطقه قرار بگیرند.

همچنین بارزانی اعلام کرد، هیئت کرد برای دفاع از حقوق مردم کردستان به بغداد خواهند رفت.

وی تاکید کرد: باید موضع احزاب کردستان در بغداد یکسان باشد. ما به مذاکرات خود پیرامون تشکیل دولت آتی عراق با همه طرف‌ها ادامه می‌دهیم.

بارزانی با بیان اینکه موضع متحد کرد در بغداد برای اقلیم حائز اهمیت است، تصریح کرد: برنامه سیاسی که در راستای منافع عراق و اقلیم باشد برای ما اهمیت دارد.

این مقام مسؤول گفت، صحبت از ورود به ائتلاف‌ها برای تشکیل دولت آتی زود است و اقلیم کردستان در انتظار نتایج نهایی انتخابات پارلمانی است.

بارزانی افزود: ما از درخواست حزب‌های کرد پیرامون بازشماری دستی آرا حمایت می‌کنیم. اقلیم کردستان عراق با بغداد دشمن مشترکی به نام داعش دارد و این اقلیم در صورت درخواست دولت مرکزی برای مقابله با داعش در همه مناطق آماده همکاری است.

وی درباره عملیات نظامی در منطقه قندیل گفت: ما نگران هستیم این درگیری‌ها و عملیات ترکیه و غیره جان غیرنظامیان را بگیرد. علت عملیات نظامی ترکیه اشغالگری مناطقی از کردستان عراق توسط پ.ک.ک است. ترکیه نگران است از این منطقه به عنوان پایگاهی برای حملات علیه آن استفاده شود. ما مخالف استفاده از خاک اقلیم برای انجام حملات به ترکیه یا هر کشور هم‌جوار دیگر هستیم.

نخست وزیر اقلیم کردستان افزود، برای تشکیل کمیته شناسایی دلایل آتش سوزی در مخازن سلاح و مهمات در این اقلیم با وزارت پیشمرگ رایزنی خود را ادامه می‌دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: اقلیم کردستان آماده هماهنگی با بغداد جهت صادرات نفت استان کرکوک از طریق این اقلیم است.

پیشتر هم خسرو کوران، از رهبران حزب اتحادیه دموکرات کردستان اعلام کرده بود، اتحاد کردها در عراق جهت حفاظت از دستاوردها و تضمین حقوق مردم کردستان مهم است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.