حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در این نشست خبری با تشکر از استقبال گرم اتریش از هیات عالیرتبه ایرانی و با اشاره به اینکه امروز گفت وگوهای  بسیار صمیمانه، خوب و سازنده‌ای داشتیم، گفت: اتریش برای ما به عنوان یک کشور دوست در اتحادیه اروپا و در این منطقه است. روابط دو ملت ایران و اتریش به صدها سال قبل برمی‌گردد و همواره در دهه‌های اخیر روابط دو کشور رو به گسترش بوده است.

وی افزود: پس از برجام ، تبادل هیأت‌های بسیار فراوانی بین دو کشور انجام گرفته و امروز صدها شرکت اتریشی در ایران مشغول فعالیت هستند. اراده دو کشور در این مذاکرات این بود که ما باید روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی، منطقه‌ای و بین‌المللی خودمان را ادامه دهیم.

دکتر روحانی  از برجام به عنوان یک توافق بسیار مهم برای ایران، اتحادیه اروپا و جهان  نام برد و اظهارداشت: کار آمریکا خلاف قانون، مصوبات شورای امنیت و تعهدات چندجانبه است و بی‌تردید به ضرر آمریکا و ضرر دیگران خواهد بود، یعنی تصمیمی که آمریکا اتخاذ کرده به نفع هیچ‌کس نبوده و نیست و این جزو تصمیمات عجیبی است که حکومت و دولتی برخلاف منافع ملی خودش و برخلاف ملی دیگران، تصمیمی را اتخاذ می‌کند.

رئیس جمهور افزود: ایران در صورتی است که بتواند از منافع برجام به خوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد اما این دو کفه باید کاملاً متوازن باشد و اگر غیرآمریکا بقیه امضاء کنندگان برجام بتوانند منافع ایران را تضمین کنند، ایران برجام بدون آمریکا را ادامه خواهد داد.

دکتر روحانی گفت: امیدواریم همانگونه که همه کشورها در اراده سیاسی، قاطع و مستحکم هستند در اراده تجاری و اقتصادی هم به همان نسبت مستحکم باشند و مشکلاتی اگر پیش‌رو است، بتوانیم با کمک یکدیگر رفع و حل کنیم.

رئیس جمهور اظهارداشت: در مذاکرات امروز بر این نکته تأکید کردیم که دوران یکجانبه‌گرایی به سر آمده و کشوری نمی‌تواند درباره جهان و ملت‌های دیگر تصمیم بگیرد و استقلال و حاکمیت ملی کشورها را نقض کند چرا که  این برخلاف منشور، مقررات بین‌المللی و منافع جهان و صلح جهانی است. خرسندم به دو کشوری مسافرت کرده ام که تأثیرگذار در توافق برجام  و میزبان مذاکرات بودند تا توانستیم به موفقیت دست یابیم.

دکتر روحانی مسایل مرتبط با منطقه حساس غرب آسیا را از دیگر موضوعات گفت وگو با مقامهای اتریشی بیان کرد و گفت: درهمین ارتباط در خصوص موضوعاتی همانند اقدامات تهران برای مبارزه با تروریسم و کمک‌ به مردم عراق و سوریه ، لزوم کمک رسانی به مردم یمن و نقش مخرب بعضی از کشورها از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی ، گفت و گو کردیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: بازگرداندن کامل صلح و امنیت به این کشورها به نفع منطقه و جهان خواهد بود. ما همچنین راجع به مسایل دیگر بین‌المللی با هم گفتگوهایی داشتیم . نظرات ایران و اتریش در مسأله برجام  و ضرورت توسعه روابط مشترک و درباره مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی نظرات ما نزدیک و شبیه به هم است.

دکتر روحانی در پایان ابراز امیدواری کرد که این سفر باعث استحکام روابط ایران و اتریش به عنوان دو کشور دوست، شود.

رئیس جمهور اتریش نیز در این نشست خبری ، به روابط دیرینه دو کشور اشاره کرد و گفت: اتریش و ایران، یکصد و شصتمین سال  برقراری روابط سیاسی  خود را جشن می‌گیرند اما روابط دو کشور حداقل به ۵۰۰ سال پیش باز می گردد. ما امسال شصتمین سال تأسیس انجمن فرهنگی اتریش در تهران و بیست و پنجمین سال گفتگوی بین ادیان را جشن می‌گیریم  و می‌خواهم تاکید کنم که روابط دیرینه ما فرای همکاری‌های اقتصادی و سیاسی است.

"الکساندر فندر بلن "  گفت: در این ارتباط می‌خواهم تأکید کنم که در اتریش ایرانیان زیادی زندگی می‌کنند، بعضاً با تابعیت کامل ایرانی بعضاً اتریشی شدند و فکر می‌کنم برای شما خیلی آشنا است که حدود ۲ هزار پزشک در نظام سلامت اتریش با پیشینه ایرانی در حال فعالیت هستند.

وی افزود:  هم اکنون در ایران صدها شرکت اتریشی فعال هستند و اتریش و اتحادیه اروپا تمام تلاش‌شان را می‌کنند که حتی در این ایام دشوار چارچوب لازم را نه تنها برای برقراری و استمرار این همکاری‌ها  بلکه برای تعمیق آن، ایجاد کنند.

رئیس جمهور اتریش با اشاره به برجام هیچ وقت براین اساس نبوده که تمامی مشکلات را حل کند و به اعتقاد وین ، تنها پنجره ای را برای رسیدگی به دیگر مشکلات گشوده است، گفت: ما در گفت و گو با رئیس جمهور ایران درباره طیف گسترده ای از مسایل دوجانبه و منطقه ای گفت وگو و تبادل نظر کردیم.

فندر بلن تصریح کرد: اتریش متأسف است از اینکه ایالات متحده از قرارداد برجام خارج شده و اینکه بخواهند مجدداً تحریم‌هایی را وضع کند که نه تنها شامل تحریم‌های ابتدایی بلکه شامل تحریم‌های ثانویه هم می‌شود که شامل اتریش نیز خواهد شد. این تحریم‌های ثانویه که به اعتقاد ما و کمیسیون اتحادیه اروپا ، فرامرزی است، ناقص حقوق انسان‌هاست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.