"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان در سخنانی از تصمیمات اخیرش برای تشدید قوانین پناهندگی دفاع کرده و برخورد با مسئله پناهندگان را برای دوام و بقای این اتحادیه مهم ارزیابی کرد.

به گفته مرکل حل این مسئله نیاز به پاسخ های قانونی قابل قبول، واقع گرایانه و منسجم دارد.

وی که امروز (چهارشنبه) در سخنانی در پارلمان آلمان سخن می گفت تصریح کرد که باید نظم بیشتری در همه نوع مهاجرت ها به اروپا به وجود آید.

وی همچنین از توافق اخیر خود با حزب سوسیال مسیحی درباره مسئله پناهندگان و تشدید قواعد پناهندگی از جمله بازگرداندن پناهندگان به دیگر کشورهای اروپایی دفاع کرده و گفت: نظم و قانون باید در پیش گرفته شود.

مرکل در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم حمایت بهتر و قاطعانه تر از مرزهای خارجی اروپا تاکید کرده و  با اشاره به برنامه ریزی ها برای گسترش آژانس حمایت از مرزهای اروپایی ( فرانتکس) وعده داد که آلمان حتما سهم خود در این راستا را انجام می دهد.

وی همچنین بر لزوم انعقاد یک بسته پناهندگی جدید با آفریقا و مذاکرات با این کشورها تاکید کرده و گفت: مهاجرت یک مسئله جهانی است و پاسخ های جهانی می طلبد.

مرکل در ادامه همچنین به مناقشات تجاری با آمریکا و لزوم حل آن تاکید کرده و در این راستا گفت که یان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی سفر قریب الوقوعی به آمریکا را به منظور حل این مناقشات در برنامه دارد.

در اتحادیه احزاب متحد مسیحی آلمان اخیرا مناقشات پر تنشی بر سر مسئله پناهندگان به وجود آمده بود. در جریان این مناقشات و از آنجایی که احزاب متحد مسیحی نتوانستند به توافقی در این راستا دست یابند، هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان از حزب سوسیال مسیحی شب دوشنبه گذشته اعلام کرد که از هر دو مسئولیت سیاسی خود یعنی ریاست حزب سوسیال مسیحی و وزارت کشور استعفا می دهد و البته فردای همان روز استعفای خود را پس گرفت و آن را منوط به دستیابی به توافقی زود با حزب دموکرات مسیحی بر سر مسئله پناهندگان دانست.

دوشنبه شب احزاب متحد مسیحی اعلام کردند که به توافقی درباره مسئله پناهندگان دست یافتند و وزیر کشور آلمان هم اعلام کرد که در مسئولیت های سیاسی خود باقی خواهد ماند.  بر اساس توافق به دست آمده بین احزاب متحد مسیحی مقرر شد که مراکز ترانزیت و انتقال پناهندگان به کشورهایی که قبلا در آن حضور داشتند از جمله در مرزهای بین آلمان و اتریش تاسیس شود.

البته حزب سوسیال دموکرات آلمان هنوز درباره این توافق تصمیم نگرفته و البته با آن موافقت هم نکرده است. در گذشته حزب سوسیال دموکرات آلمان همواره مخالف تاسیس مراکز ترانزیتی برای انتقال پناهندگان بوده است.

توافق پناهندگان در اتحادیه احزاب متحد مسیحی البته با انتقادهای زیادی از طرف احزاب مهم آلمانی روبرو شده است.

کریستین لیندنر، رئیس حزب لیبرال دموکرات آلمان این انتقاد را به مرکل وارد می کند که از پاییز سال ۲۰۱۵ خود را با مسئله پناهندگان مشغول کرده بدون اینکه آن را به صورت صلح آمیز حل کند.

رئیس فراکسیون حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم این انتقاد را به مرکل وارد می کند که در اصل شکست خورده است. به گفته او مرکل و کابینه اش با خود و تلاش برای حیات سیاسی شان مشغول شده اند.

رئیس فراکسیون چپ ها در آلمان هم این انتقاد را به اتحادیه احزاب متحد مسیحی وارد می کند که با مناقشات بر سر مسئله پناهندگان به سختی به دموکراسی آسیب رسانده اند.

رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان هم در این باره اظهار داشته است که دولت آلمان دیگر برای حل مسائل در راس قرار ندارد، بلکه خود تبدیل به مسئله‌ای شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.