ابتدا لوکانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین به این موضوع واکنش نشان داد و تاکید کرد «ما هر تدبیری را اتخاذ می کنیم تا مانع فعالیت های یکجانبه آمریکا شویم.»

او گفت آمریکا می خواهد تعرفه هایی را بر روی کالاهای چین در نظر بگیرد و ما هم تدابیر مقابله جویانه را آماده کرده ایم هرگز نباید تصور شود که چین از حق و حقوق خود و شرکت ها و منافعش صرف نظر می کند ما خود را متعهد می دانیم که با آمریکا مقابله کرده و از حقوق مشروع شرکت ها و بخش های صنعتی چین حمایت کنیم.

این سخنگو با اشاره به اینکه همه تدابیر لازم و ضروری برای مقابله با آمریکا اتخاذ شده است گفت که این تدابیر بسرعت قابلیت اجرایی پیدا می کند.

گزارش ها حاکی است آمریکا روز ۶ جولای (جمعه ۱۵ تیر) بر روی ۸۱۸ کالای وارداتی از چین ۳۴ میلیارد دلار تعرفه با ضریب ۲۵ درصد در نظر می گیرد.

پیش از این وزارت بازرگانی چین و انجمن های تجاری و صنعتی چین با انتشار بیانیه هایی از مقابله با آمریکا خبر داده بودند.

ترامپ می گوید که با توجه به «سیاست اول آمریکا» لازم است از ورود کالاهای ارزان قیمت چین به این کشور که باعث از دست رفتن فرصت های شغلی زیادی در این کشور شده است ، جلوگیری کرد.

** چین در نبرد تجاری پیروز می شود 

&#۳۹;لیو خه&#۳۹; معاون نخست وزیر چین که به منازعات تجاری این کشور و آمریکا رسیدگی می کند گفت که این کشور در نبرد تجاری پیروز می شود. 

او در نشست کمیته رشد و ثبات مالی چین خاطر نشان کرد تحت رهنمودهای مقام های ارشد کشور باید برای ثبات مالی تلاش کرد.

این مقام چینی بدون اشاره به نام آمریکا گفت فشارهای خارجی زیادی وجود دارد و مخاطرات بیشتر شده است، اما چین می تواند بر این چالش ها فایق آمده و در جنگ تجاری پیروز شود.

اظهارات اخیر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا که گفته بود اروپا نیز در تجارت به بدی چین است نشان می دهد که او عزم خود را برای ورود به نبرد تجاری بزرگ با چین جزم کرده است.

مقام های ارشد چین در امور مالی از جمله &#۳۹;یی گانگ&#۳۹; رییس بانک مرکزی چین هم در نشست حضور داشته اند و گفته اند که این کشور قدرت کنترل مخاطرات مالی و فشارهای خارجی را دارد و بر مشکلات برتری پیدا خواهد کرد.

** لغو خرید دانه های روغنی آمریکا توسط چین

چین در تازه ترین واکنش خود به اعمال تعرفه از سوی آمریکا بر روی کالاهای چینی، برنامه خرید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن دانه های روغنی از آمریکا را لغو و اعلام کرد سایر سفارش ها نیز با تعرفه های جدید وارد بازار خواهد شد. 

چین بزرگترین خریدار دانه های روغنی در جهان محسوب می شود و هر سال صدها هزار تن دانه وارد می کند اما با بالا گرفتن شعله های جنگ تجاری چین و آمریکا، این خریدها لغو می شود. 

به شرکت های چینی گفته شده است خرید دانه های روغنی را متوقف کنند و باقیمانده محصولی نیز که باید وارد شود شامل تعرفه های بیشتر خواهد شد که با این حساب خریداران سودی از آن نخواهند برد. 

اداره کشاورزی آمریکا نیز اعلام کرده است که چین یا این خریدها را کاملا لغو می کند و یا اینکه بخشی از محصول خریداری شده را به کشورهای دیگر می فروشد. 

این اداره در گزارشی که روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ به آن اشاره کرده آورده که چین ۱۲۳ هزار تن از دانه های روغنی خریداری شده را به ایران و بنگلادش فروخته است. 

مقام های ذی ربط چین گفته اند که اگر آمریکا بخواهد تعرفه بر روی کالاهای چینی در نظر گیرد این خریدها لغو می شود و محصول خریداری شده از قبل نیز دوباره به مناطق و کشورهای دیگر فروخته خواهد شد. 

چین دارای ذخایر زیادی از این دانه های روغنی است و گفته می شود که امسال در نظر داشته است نزدیک به ۹۷ میلیون تن از این فراورده را خریداری کند. 

به هر حال تا آغاز این جنگ تجاری کمتر از دو رور مانده است جنگی که کارشناسان معتقدند برنده ندارد و هر دو طرف بازنده آن هستند اما ترامپ بر راه انداختن این جنگ اصرار دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.