وقتی در فصل تابستان سری به بازار میوه‌ها می‌زنیم تنوع میوه‌ها بیشتر از فصول دیگر است، ولی با توجه به فراوانی محصول قیمت یکسانی بر بازار میوه حاکم نیست.

میوه یکی از نیازهای اصلی مردم به شمار می‌رود که تورم بازار مصرف این روزها گلایه خریدار و فروشنده را با هم به دنبال دارد.

مغازه‌داری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه وجود دلالان در میدان‌بار را دلیل گرانی میوه تابستانه دانست و گفت: مغازه‌داران بیشتر از دلالانی که بار را از بارفروشان به صورت «درهم» خریداری می‌کنند، می‌خرند.

کاک‌حسین مرادی با انتقاد بر اینکه کسی بر کار دلالان بارفروشی نظارت ندارد، گفت: بازار از سر زمین میوه تا وقتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد، در دست دلالان است.

وی با بیان اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده است، افزود: مردم برای 2 کیلو گیلاس (17 هزار تومان) و زردآلو (10 هزار تومان) حدود 50 هزار تومان هزینه می‌کنند، از این رو ترجیح می‌دهند، نخرند.

این میوه فروش تصریح کرد: من میوه‌فروش، میوه را از میدان‌بار به نرخ بالا خریداری می‌کنم، خوب قاعدتا باید قیمتی هم روی آن اضافه کنم تا به مشتری بفروشم، از این رو قیمت‌ها بالا است.

خانمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: الان فصل تابستانه، میوه فراوان، اما فقط میوه‌های چیده شده را در مغازه‌ها می‌بینیم.

فریبا آزادی به آشفتگی بازار اشاره و بیان کرد: قیمت 2 مغازه میوه‌فروش کنار هم، با یکدیگر فرق می‌کند، نظارتی نیست هر کس برای خودش کار می‌کند.

شهروندی از نبود برچسب قیمت میوه‌ها انتقاد کرد و افزود: چرا نباید نظارتی بر برچسب قیمت میوه‌ها باشد، مشکلات گرانی را قبول داریم، ولی بعضی‌ها از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند و از آب گل‌آلود برای خود ماهی می‌گیرند.

مردم با توجه به تورم قیمت‌های این روزهای بازار، از مسؤولان توقع دارند که کنترل و بازرسی‌ها را بیشتر کنند.

با توجه به گلایه‌های مردم در خصوص عدم نظارت بر قیمت میوه، سراغ معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه رفتیم؛ این مسؤول در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: این اداره با توجه به افزایش قیمت اجناس در بازار به صورت مداوم عملکرد واحدهای صنفی را رصد می‌کنند.

عباس سجادی‌راد افزود: مسؤولان بازرسی در قالب 25 اکیپ، روزانه در 2 شیفت صبح و عصر کار نظارت بر تمامی اصناف سطح شهر را به عهده دارند.

وی گرانی موجود را تنها مختص استان کرمانشاه ندانست و گفت: شرایطی که ایجاد شده خاص استان کرمانشاه نیست بلکه در کل کشور دیده می‌شود، منشا اغلب آشفتگی ایجاد شده خارج از استان است.

سجادی‌راد از تمامی مسؤولان ذی‌ربط، اصناف صنفی، تولیدی و صنعتی خواست با همکاری یکدیگر آرامش نسبی را بر بازار حاکم کنند و به شهروندان نیز توصیه کرد، فعلا از خریدهای غیرضروری زندگی خودداری کنند.

این مسؤول از برخورد با متخلفان خبر داد و افزود: بازرسان در بازدیدها خود به مغازه‌داران در خصوص درج برچسب قیمت‌ها، گران‌فروشی، کم‌فروشی و... تذکراتی می‌دهند، حتی تعدادی پرونده نیز در این بازرسی‌ها که مربوط به تخلف افراد بوده، تشکیل شده است.

سجادی‌راد تصریح کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند مراتب را به شماره 124 ستاد خبری صنعت، معدن و تجارت و یا به شماره 135 تعزیرات حکومتی اطلاع دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.