انوشیروان محسنی بندپی ظهر امروز در نشست تخصصی کارگروه فرهنگی، اجتماعی این شهرستان که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با اشاره به‌روند صعودی آسیب‌های اجتماعی در کشور؛ گفت: آسیب‌های مذکور با توجه به‌بهره‌گیری مردم از آموزه‌های دینی و وجود امکانات مربوطه می‌تواند روند نزولی پیدا کند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به‌دلایل افزایش آسیب‌های اجتماعی؛ متذکر شد: تغییر فرهنگ، گسترش فضای مجازی، صنعتی شدن جامعه، عدم فرصت‌گذاری خانواده‌ها و عدم افزایش مهارت‌های زندگی از جمله دلایل این موضوع محسوب می‌شود.

وی با اشاره به‌مسؤولیت بهزیستی در برنامه ششم توسعه در راستای برنامه‌ریزی، نقشه راه و تولیت سلامت اجتماعی در کشور، بیان کرد: رویکرد در برنامه‌های بهزیستی باید تلفیقی باشد، در این راستا، مشارکت و همکاری سازمان‌های مختلف برای اجرای این مسئولیت ضروری است.

محسنی بندپی  پیشگیری را اولویت سازمان بهزیستی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و اضافه کرد: در سال گذشته، ۱۵۰ اورژانس اجتماعی در کشور راه‌اندازی شد.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به دو طرح «نماد» و «غربالگری ژنتیکی» برای کاهش آسیب های اجتماعی که توسط این سازمان مد نظر است؛ یادآور شد: نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزان مفهوم طرح نماد است؛ این طرح، رشد و توسعه همه‌جانبه این گروه سنی را دنبال می‌کند تا برنامه‌ریزی مشخصی برای افراد توسعه‌یافته و نقدپذیر در آینده داشته باشد.

وی غربالگری ژنتیکی قبل از ازدواج را عامل مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق و معلولیت برشمرد و بیان کرد: علاوه بر اجباری شدن انجام غربالگری ژنتیکی، ارائه مشاوره به خانواده زوجین نیز از دیگر اقدامات بهزیستی در کشور بوده است.

محسنی بندپی با ابراز خرسندی نسبت به‌در نظر گرفتن مددکاری با همکاری قوه قضائیه برای خانواده‌ها در راستای حمایت‌های مادی و اجتماعی؛ متذکر شد: یکی از موفقیت‌های کسب شده بهزیستی، رهایی بیش از ۴ هزار نفر از افرادی که قصد خودکشی در سال ۹۵ را داشتند، است که توسط اورژانس‌های اجتماعی صورت گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.