در این خبر به شما در مورد فواید زیادی که این میوه تابستانی خوشرنگ برای سلامتی شما دارد را آشنا می‌کنیم. در این روزهای گرم تابستانی هندوانه یکی از میوه‌های محبوب همه می‌باشد. هندوانه علاوه بر تسکین گرما در روزهای داغ تابستانی دارای فواید بیشماری است. در این خبر این فواید را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. 

 

خواص هندوانه برای سلامتی

 

سلامت قلب با هندوانه 

مقادیر بالای لیکوپن موجود در هندوانه، از سلول‌ها در برابر آسیب جلوگیری می‌کند و درنتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. از طرفی میزان بالای سیترولین (citrulline) و آرژینین (arginine) موجود در این میوه برای قلب بسیار خوب است. آرژینین به بهبود جریان خون کمک می‌کند و باعث کاهش تجمع چربی اضافی می‌شود. نتایج مطالعه‌ای درباره‌ی فشار خون، که در یک مجله‌ی آمریکایی به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که عصاره‌ی هندوانه می‌تواند برای متعادل نگه‌داشتن فشار خون (هم برای کسانی‌ که فشار خون بالا دارند و هم برای افراد دارای فشار خون پایین) مفید است.

 

خواص ضد التهابی

جارزابکافسکی می‌گوید: «لیکوپن موجود در هندوانه، از این میوه یک خوراکی ضد التهاب می‌سازد. لیکوپن فرایندهای التهابی را مهار می‌کند و به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. علاوه بر این، کولین (choline) موجود در هندوانه التهابات مزمن را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. این کاهش التهاب نه فقط برای افراد مبتلا به ورم مفاصل مفید است، بلکه برای زمانی‌ که بیمار می‌شوید و ممکن است توسط عواملی مثل استرس، سیگار کشیدن و آلودگی دچار آسیب‌های سلولی شوید و بدن‌تان دچار التهاب شود هم مفید است.» در این حالت بدن دچار پدیده‌ای به‌نام «التهاب سیستماتیک‌» می‌شود که برای مقابله با آن خوراکی‌های ضد‌التهاب مثل هندوانه می‌تواند با ایمن کردن کل بدن، به سلامت عمومی آن کمک کند.

 

 

آب‌رسانی به بدن

طبق یافته‌های جارزابکافسکی، هندوانه به‌عنوان یک ماده‌ی خوراکی نمونه‌ی کاملی برای آب‌رسانی به بدن است. هندوانه همان‌طور که گفته شد، چون حاوی مقدار قابل‌توجهی آب است بدن شما را هیدراته نگه‌می‌دارد. این خاصیت هندوانه به جلوگیری از سکته ناشی از کم‌آبی در گرما کمک می‌کند.

 

هضم

هندوانه حاوی فیبر است، فیبر کارکرد درست دستگاه گوارش را تقویت می‌کند و به آن نظم می‌دهد.

 

مزایای هندوانه برای سلامت پوست و مو

ویتامین A باعث درخشندگی پوست شما می‌شود. یک قاچ هندوانه، حاوی یک چهارم میزان روزانه‌ی توصیه شده‌ از این ویتامین، برای پوست شماست. ویتامین A به مرطوب نگه‌داشتن پوست و مو کمک می‌کند. از طرفی کلاژن‌های پوست را تقویت می‌کند (کلاژن‌ها باعث حفظ خاصیت الاستیکی پوست می‌شوند). هندوانه دارای ویتامین C نیز هست که این ویتامین هم رشد کلاژن‌ها در بدن را توسعه می‌دهد. 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.