«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت در پی دستگیری یکی از دیپلمات‌های ایران در کشور آلمان که به‌درخواست پلیس فرانسه صورت گرفت، سفرای کشورهای فرانسه و بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر) به وزارت امور خارجه فراخوانده شدند.

مطابق این گزارش، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه در دیدار با سفیر فرانسه و کاردار آلمان مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی را اعلام کرد و با تأکید بر مصونیت دیپلمات‌ها بر اساس کنوانسیون وین، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط دیپلمات جمهوری اسلامی ایران گردید.

عراقچی این اقدام را سناریو و توطئه‌ای برای تخریب روابط ایران و اروپا دانست که همزمان با سفر رئیس جمهور کشورمان به اروپا و در آستانه اجلاس وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۴ صورت می‌گیرد و هدف آن تحت الشعاع قرار دادن اجلاس مزبور در راستای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌باشد.

عراقچی با اشاره به سیاستهای اصولی جمهوری اسلامی ایران در محکومیت هرگونه اقدام تروریستی، تأکید کرد: با توجه به اسناد و مدارک موجود نقش گروهک منافقین در طراحی این نمایش مضحک روشن است، کما اینکه مواد انفجاری نزد دو نفر از اعضای دستگیرشده این گروهک کشف شده است.

وی اضافه کرد: این حرکت یادآور خودسوزی چند سال قبل اعضای این گروهک در اروپا می‌باشد و یک بار دیگر ماهیت تروریستی این گروهک حقیر را که برای بزرگنمایی خود حتی حاضر به خودسوزی و خودزنی می‌باشد اثبات می‌نماید.

در همین ارتباط، سفیر بلژیک نیز توسط دستیار مدیرکل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض کشورمان نسبت به درخواست انتقال دیپلمات مزبور از آلمان به بلژیک به وی ابلاغ گردید.

سفرای فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان در این دیدار تأکید کردند که این موضوع را سریعاً به‌اطلاع مقامات کشورهای متبوع خود خواهند رساند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.