آر تی گزارش داد، تا پایان سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷، سهم یوان از ذخایر ارزی بانک مرکزی روسیه از یک درصد در سه ماهه سوم به ۲.۷ درصد افزایش یافته است. بدین ترتیب یوان در کنار ۱۷.۲ درصد طلای موجود، حدود یک پنجم کل ذخایر ارزی روسیه را تشکیل می‌دهند.

روسیه بیش از سایر بانک‌های مرکزی جهان در حال خرید یوان است و در نظر دارد در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ نیز ۱۲ میلیارد دلار دیگر یوان خریداری کند. بیش از ۱.۴ کل ذخایر یوان جهان در اختیار روسیه است. از زمان اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه در سال ۲۰۱۴، پول ملی چین به دارایی جذاب‌تری برای روسیه تبدیل شده است.

دو کشور هم چنین به منظور تقویت سهم پول‌های ملی از مبادلات تجاری دو طرفه، قرارداد سواپ ارزی امضا کرده‌اند. کماکان بیشتر دارایی‌های ارزی بانک‌های روسی به دلار نگهداری می‌شود اما نقش آن به تدریج در حال کمرنگ شدن است.

در همین دوره سهم دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی روسیه از ۴۶.۵ درصد سه ماهه سوم به ۴۵.۸ درصد در سه ماهه چهارم سال کاهش یافته است. پیتر ماتیس- استراتژیست ارزی " رابو بانک" گفت: افزایش سهم یوان از دارایی‌ها نشانه تمایل روسیه برای کاهش وابستگی به این ارز است.

وی افزود: در عین حال به دلیل آن که دلار یکی از بالاترین قدرت‌های نقدینگی را در بین ارزهای جهان دارد، برای روسیه آسان نخواهد بود که سهم دلار را از ذخایر ارزی خود به نحو موثری کاهش دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.