اردیبهشت ماه امسال بود که ترامپ در اقدامی که انتظارش می رفت اعلام کرد از برجام خارج می شود و شدیدترین تحریم ها را علیه کشورمان اعمال می کند.

سخنان خارج از عرف دیپلماتیک رییس جمهور آمریکا صدای خیلی ها حتی شرکای اروپایی آمریکا را هم درآورد. هرچند که خیلی ها معتقد بوده و هستند که اروپایی ها به سبب پیوستگی شدید اقتصادی با آمریکا پشت ایران را خالی می کنند اما برخی از مقامات اروپا از جمله موگرینی اعلام کردند که نه به خاطر منافع اقتصادی بلکه به خاطر حیثیت اروپا و مسائل امنیتی حاضر نیستند از برجام خارج شوند.

لذا این نقطه آغازی شد بر دور جدید گفت و گوهای ایران و اروپا تا مقامات عالی رتبه کشورمان پس از آن درخصوص ماندن یا رفتن از برجام تصمیم گیری کنند.

در راستای همین رایزنی‌ها بود که حسن روحانی رییس جمهور کشورمان راهی سوییس و اتریش شد و مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت.

حسن روحانی در فرودگاه پیش از ترک تهران به برنامه دیدارهای خود با مقامات عالی دو کشور سوئیس و اتریش اشاره کرد و با تاکید بر اینکه ایران برای تقویت روابط سیاسی، صنعتی، تجاری، بهداشت-درمان، فناوری‌های نوین، آموزش و مدیریت منابع آب با کشورهای اتحادیه اروپا اهمیت فراوانی قائل است، گفت: اروپا امروز با صدای بلندتری با یکجانبه‌گرایی، مخالفت و با لحن صریح‌تری اعلام آمادگی می‌کند تا در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران و کشورهای مهم تأثیرگذار همکاری کند.

وی افزود: امروز که آمریکایی‌ها برخلاف مقررات بین‌المللی و تعهدات چندجانبه خود از برجام خارج شده‌اند، ارتباط و مذاکره با اروپا جایگاه خاصی دارد چرا که هر ۵ کشور شامل روسیه و چین و سه کشور اروپایی و مجموعه اعضای اتحادیه اروپا، تلاش می‌کنند که برجام بدون آمریکا باقی بماند. همه احساس می کنند که بقاء برجام به نفع منطقه و جهان است و یکصدا آمریکا را محکوم می‌کنند که به قطعنامه ۲۲۳۱ که همه کشورها را ملزم به همکاری می‌کند، پایبند نبوده و از برجام خارج شده است.

در سوییس حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و"الن برسه" رییس جمهور سوییس در نشست خصوصی تاکید کردند که هیچ مانعی برای توسعه و تقویت روابط تهران- برن نیست و دو کشور مصمم هستند از ظرفیت های موجود در مسیر روابط مشترک بیش از پیش بهره بگیرند.

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط ایران و سوئیس همواره دوستانه بوده است، گفت: چنین بستری زمینه های خوبی را برای گسترش روابط دوجانبه در بخش های مختلف ایجاد کرده است و ما باید در مسیر تعمیق و گسترش روابط بیش از پیش تلاش کنیم. برجام یک توافق چندجانبه و بین المللی است که آمریکا با خروج از این توافق، نشان داد که به تعهداتش در عرصه بین المللی پایبند نیست. جمهوری اسلامی ایران هرگز آغازگر تنش در منطقه نبوده و سیاست ما همکاری و دوستی با همسایگان است.

"الن برسه" رئیس جمهور سوئیس نیز در این دیدار روابط تهران - برن را خوب و در حوزه های مختلف از جمله همکاری های علمی و اجرای پروژه های مشترک، رو به توسعه خواند و با تاکید بر حمایت کشورش از توافق برجام گفت: این توافق که پس از مذاکرات طولانی حاصل شده، به تایید شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده است و همه کشورها باید برای حفظ آن تلاش کنند.

روحانی سپس ظهر چهارشنبه راهی وین شد و در نشست خبری مشترک با «سباستین کورتس» صدر اعظم اتریش با تشکر از میهمان‌نوازی دولت و ملت اتریش، گفت: امروز مذاکرات بسیار مفیدی داشتیم و درباره مسایل مختلف دوجانبه، برجام و مسایل منطقه‌ای گفتگو کردیم.

حسن روحانی افزود: اراده تهران و وین بر این است که تبادلات تجاری و اقتصادی، علمی، فرهنگی و توریستی خود را ادامه و گسترش دهند و در زمینه مسایل مالی و بانکی نیز تدابیری اتخاذ کنند تا مسایل پیش آمده، لطمه‌ای به روند روابط اقتصادی و تجاری دو کشور وارد نکند و این موضوع در تمامی مذاکرات دو جانبه و خصوصی طرفین مشهود بود.

دکتر روحانی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه دو کشور بتوانند روند توسعه روابط تجاری خود را در سال ۲۰۱۸ همانند سال ۲۰۱۷ حفظ کنند، اظهار داشت: دستیابی به این هدف وابسته به تلاش‌هایی است که دولت‌های ایران و اتریش انجام می‌دهند و امیدوارم این تلاش‌ها موفق باشد.

رئیس جمهور با اشاره به نشست تجار و فعالان بخش خصوصی و اقتصادی دو کشور که عصر امروز به وقت محلی در وین برگزار می‌شود، تصریح کرد: امیدوارم روابط بخش‌های خصوصی دو کشور نیز بیش از پیش گسترش یابد.

روحانی با اشاره به اینکه ایران و اتریش درباره برجام دیدگاه مشترک و نزدیک به یکدیگر دارند، خاطر نشان کرد: برجام دستاوردی مفید برای همه کشورهای جهان بود که البته در نتیجه تلاش و مذاکراتی طولانی به دست آمد. امروز به‌وضوح این موضوع را به طرف اتریشی منتقل کردیم که ماندن ایران در توافق برجام تا زمانی است که از منافع آن برخوردار باشد؛ همه از تبعات مثبت و منفی حفظ و یا فقدان برجام آگاهی دارند، اما مردم ایران بر مبنای منافع و مصالح خود مسیرشان را انتخاب می‌کنند و دولت به عنوان نماینده مردم به انتخاب آنها عمل خواهد کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه برخی کشورهای اروپایی یک بدهکاری تاریخی به یهودی‌ها دارند، اما در نقطه مقابل این یهودیان هستند که به ایرانیان بدهکارند، اظهار داشت: ایرانی‌ها منجی یهودیان در بابل بودند و یهودی‌ها از این بابت همیشه مدیون ایرانی‌ها هستند و همواره در طول تاریخ و امروز روابط بسیار خوب و نزدیکی با یهودی‌ها داریم.

رئیس جمهور اضافه کرد: صهیونیست‌ها به عنوان گروهی اشغالگر و ظالم به مردم بوده و ساکنین غزه را بمباران می‌کنند و در امور داخلی سوریه دخالت کرده، گروه تروریستی داعش را مورد حمایت قرار داده و مجروحین این گروهک را در درون سرزمین های اشغالی مداوا می‌کنند و در مجموع نقش بسیار مخربی در منطقه دارند.

«سباستین کورتس» صدر اعظم اتریش نیز در این نشست خبری روابط دو کشور در بخش های مختلف را مطلوب و رو به رشد دانست و گفت: ایران و اتریش از بیش از ۱۶۰ سال پیش روابط پیوسته سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته و امروز نیز برای گسترش این روابط هم‌نظر بوده و تلاش‌های مشترکی دارند.

وی با اشاره به اینکه اتریش کشوری بی‌طرف و محل گفتگوهای بین‌المللی به حساب می‌آید، افزود: بسیار خوشحالم که اتریش توانست میزبان گفتگوهای هسته‌ای ایران باشد تا این گفتگوها در سال ۲۰۱۶ به نتیجه برسد. کورتس ادامه داد : اتریش و اتحادیه اروپا همچنان به توافقنامه برجام متعهد هستند و امیدواریم گفتگوهایی که در روزهای آتی در وین درباره تحولات مربوط به خروج آمریکا از برجام میان وزرای خارجه دیگر طرف‌های این توافقنامه برگزار می‌شود، نتایج مثبتی داشته باشد.

سفر حسن روحانی در حالی به پایان رسید و وی راهی تهران شد که بسیاری از کارشناسان اذعان کردند مهمتر از اهداف اقتصادی این سفر پیامی بود که از قلب اروپا به واشنگتن مخابره شد؛ اینکه علی رغم فشارهایی که خروج آمریکا از برجام بر مراودات مالی و اقتصادی کشور وارد می کند اما دیگر دوران تک جانبه گرایی به پایان رسیده و جمهوری اسلامی در میان گزینه‌های تسلیم در برابر خواسته‌های نامشروع دولتمردان ایالات متحده و ایستادگی و گسترش روابط با سایر دول و شرکاء دومی را انتخاب کرده تا بتواند با اتکاء به سرمایه اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی از این مرحله هم به سلامت عبور کند و شاید این انتخاب، رمزعصبانیت این روزهای مقامات کاخ سفید باشد که از استقبال بی‌نظیر اروپایی ها از رییس جمهور ایران اظهار گلایه شدید کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.