حمید محمدی امروز ـ ۱۴ تیر ماه ـ در حاشیه همایش منطقه‌ای مدیران و کارگزاران حج استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران درباره امنیت زائران در حج امسال خاطرنشان کرد: با توجه به توافقی که در مهر ماه سال گذشته با عربستان شد، بیش از ۸۵ هزار زائر برای شرکت در فریضه حج سازماندهی شدند.

وی افزود: آموزش‌های لازم این زائران از اواسط فروردین‌ ماه امسال شروع شده و برای هر کاروان به طور میانگین ۱۰ جلسه آموزشی توسط مدیران و مسؤولان بخش‌ها و حوزه‌های مختلف برگزار شده است.

محمدی ادامه داد: خوشبختانه امسال ثبت‌نام و پرداخت‌ها الکترونیکی بود تا رفت‌وآمد به دفاتر زیارتی و کاروان‌ها به حداقل برسد. زائران امسال بین ۳۰ تا ۴۰ روز در مکه و مدینه اقامت خواهند داشت که ۸۵ هتل در مکه و ۲۰ هتل در مدینه منوره به زائران خدمات خواهند داد.

وی گفت: امسال تلاش شده است که محل اقامتی مناسب‌تر، جدیدتر و بزرگ‌تر تدارک دیده شود تا تجمع در هتل‌ها بیشتر باشد و خدمات بهتری نیز ارائه شود، اما به دلیل محدودیت‌هایی که در مدینه منوره درخصوص اسکان وجود دارد حجاج باید آگاه باشند که مشکلاتی وجود دارد و به دلیل محدودیت‌ تعداد هتل‌ها در مدینه اقامتشان در این شهر، به حداکثر شش روز کاهش پیدا کرده است.

محمدی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد زائران امسال بالای ۵۰ سال سن دارند، افزود: ارائه خدامت برای ۸۵ هزار نفر در کشور دیگر محدودیت و مشکلاتی دارد، اما تمامی ارگان‌ها و سازمان‌هایی که در موضوع حج دخیل هستند شرایطی را به وجود آوردند که حج امسال همانند پارسال رضایت‌بخش باید.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد هزینه سفر حجاج هزینه هتل آنهاست، عنوان کرد: در اواخر بهمن‌ ماه جداول هزینه‌ای حجاج نهایی شده است که امسال پایین ترین نرخ ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و بالاترین نرخ ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است و تنها دلیل این تفاوت، قیمت هتل‌های اسکان زائران است که بسته به نوع و درجه هتل، این اختلاف قیمت به وجود آمده است، پروازها نیز در این تفاوت قیمت تاثیر دارند اما تاثیر اندکی خواهند داشت.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: عموم مردم می‌دانند که روابط ایران و عربستان وضعیت خوبی ندارد به همین دلیل برای تامین امنیت حجاج توافق‌نامه‌ای بین ایران و عربستان امضا شده و تمام موضوعات و مسائلی که مدنظر ما بود در این توافق نامه ذکر شده است.

وی درباره خرید سوغات زائران از عربستان با توجه به اینکه امسال سال حمایت کالای ایرانی نامگذاری شده است، گفت: یکی از راهکارهای عملیاتی درباره ارائه اقلام و اجناس مورد نیاز حجاج، توافق با یکی از سامانه‌های معروف و توانمند برای ارائه این محصولات است.

محمدی یادآور شد: این امر باعث ممانعت از خروج ارز، حمایت از کالای ایرانی و جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات حمل و نقلی زائران در فرودگاه می‌شود و از همه مهمتر وقت و انرژی که حجاج باید معطوف به مسائل معنوی کنند به بازار گردی در مکه و مدینه اختصاص نمی‌یابد. پیشنهاد می‌شود حجاج خریدهای خود را به صورت اینترنتی از این سامانه انجام دهند تا بسیاری از مشکلات حل شود، اما خرید از این سامانه کاملا اختیاری است و فقط برای راحتی و آسایش زائران پیشنهاد می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.