روزنامه کلمبو پیج به نقل از نوین دیسانایاک وزیر صنایع کشت و زرع سریلانکا نوشت: بانک مرکزی سریلانکا اکنون مذاکرات خود با چند بانک بین المللی برای مشخص شدن فرآیندپرداخت ها را آغاز کرده است.

وی افزود: ما در حال مذاکره با آمریکایی ها و اروپایی ها در مورد شرایط پرداخت ها هستیم. بانک مرکزی اکنون مشغول رایزنی با طرف های درگیر است. تعدادی از بانک های آلمانی علاقه مند به همکاری با ما هستند.اطمینان دارم که این مشکل به زودی برطرف خواهد شد.

وزیر صنایع کشت و زرع سریلانکا به فرآیند روپیه در هند اشاره کرد و توضیح داد: سریلانکا نیز می تواند این روند را اجرایی کند تا صادرات چای به ایران ادامه یابد.

پیج تصریح کرد: ایران مقدار زیادی از چای سریلانکا را خریداری می کند و ما با آنها یک توافق دوجانبه داریم. تحریم های آمریکا علیه تهران به معنی تحریم علیه سریلانکا نیست. اکنون صادرات چای ما به ایران ادامه دارد و تنها مشکل مساله پرداخت ها است. سریلانکا بار ها به واشنگتن اعلام کرده است که چای یک محصول کشاورزی است و شامل تحریم ها نمی شود.

وی به دولت آمریکا اشاره کرد و افزود: واشنگتن باید سریلانکا را درک و زندگی و منبع درآمد میلیون ها سریلانکایی نباید تحت تاثیر سیاست جهانی قرار گیرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که از توافق هسته ای ایران خارج می شود و همچنین واشنگتن تحریم های جدیدی علیه تهران وضع خواهد کرد.

نخستین مرحله تحریم های آمریکا درچهارم ماه اوت( نیمه مرداد) در ارتباط با قطعات خودرو و تجارت فلزات گرانبها عملی خواهد شد. مرحله بعدی بر بخش انرژی و نفت خام و بانک مرکزی ایران متمرکز خواهد شد و آنها از نوامبر(آبان) اجرایی خواهند شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.