دولت قطر پس از آغاز محاصره اقتصادی ۴ کشور عربی علیه دوحه، هزینه بسیاری برای لابی‌گری و اعمال نفوذ در میان مقامات آمریکا و کنگره این کشور به منظور جلب حمایت واشنگتن در مناقشه با ریاض اختصاص داده است.

تعدادی از مقامات کنگره و دولت آمریکا هفته گذشته مراسمی به افتخار «شیخ محمد بن عبدالرحمان الثانی» وزیر خارجه قطر در واشنگتن برگزار کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا که در این مراسم درست کنار وزیر خارجه قطر نشسته بود، خطاب به وی گفت «شما دوست بزرگی برای آمریکا بوده‌اید» و در ادامه از تلاش‌های قطر برای همکاری در زمینه مقابله با تأمین مالی تروریسم تقدیر کرد.

آنچه در این مدت اتفاق افتاد کاملا در تناقض با رخدادهای یک سال گذشته بود. در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین و مصر روابط خود با قطر را به شدت کاهش داده و این کشور را به دامن زدن به ناآرامی‌های منطقه‌ای و حمایت از تروریسم و همچنین نزدیک شدن با ایران متهم کردند، که البته دوحه تمام این اتهامات را رد کرد.

یک منبع مطلع که در مهمانی ویژه مقامات قطری در رستورانی در واشنگتن با حضور مقامات آمریکایی برگزار شد، حاضر بود گفته است که این مراسم در شرایطی برگزار شد که مقامات قطر در اقدامی بی‌سروصدا در واشنگتن به دنبال جلب حمایت اعضای کنگره بودند.

با این حال «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با اصرار بر تداوم محاصره قطر توئیتی را همزمان با این مراسم منتشر کرد و گفت که دوحه همچنان به تأمین مالی تروریسم ادامه می‌دهد در حالی که دیگر مقامات آمریکا تأکید دارند که قطر متحد آمریکاست.

یک مشاور سابق قطر که برای انجام اقداماتی در جلب حمایت مقامات آمریکایی و کنگره مبلغی حدود ۱.۵ میلیون دلار گرفته بود، می‌گوید: «زمانی که محاصره اقتصادی قطر آغاز شد، دوحه در کنگره آمریکا هیچ نفوذی نداشت».

و حالا که یک سال از آغاز این محاصره می‌گذرد و محاصره همچنان ادامه دارد و طرف‌های مناقشه نتوانسته‌اند آن را حل کنند، مصاحبه با برخی مشاوران از هر دو جبهه نشان می‌دهد که دوحه موفق شده تا برخی مقامات آمریکایی بانفوذ و قانونگذاران خاص کنگره را متقاعد کند که قطر همچنان در مبارزه علیه تروریسم متحد آمریکا بوده و قربانی یک محاصره اقتصادی ناعادلانه شده است.

بنا بر گزارش رویترز، چندین نفر از لابی‌کنندگان قطری گفته‌اند که استراتژی دوحه که ده‌ها میلیون دلار برای این عضو کوچک اوپک هزینه داشته، به دنبال برقراری ارتباط با افراد نزدیک به ترامپ و همچنین لابی‌گری در کنگره آمریکاست.

طبق اعلام برخی مشاوران قطر و برخی اسناد دولتی، این کشور همچنین برخی افراد نزدیک به ترامپ را نیز به خدمت گرفته و سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری در آمریکا را نیز متعهد شده است.

بر اساس گزارش رویترز، در این مناقشه میان قطر و ریاض، آمریکا که به عنوان متحد هر دو طرف است در وسط این درگیری‌ها قرار گرفته و چندین بار تلاش کرده تا بین دو طرف میانجی‌گری کند، اما تمام این تلاش‌ها ناموفق بوده‌ است. قطر علاوه بر این میزبان چندین پایگاه نیروهای هوایی آمریکا است.

یک مقام دولت آمریکا گفته که در واشنگتن این نگرانی وجود دارد که ادامه این مناقشات ممکن است به ایران این فرصت را بدهد تا جایگاه خود در منطقه خلیج فارس تقویت کند.

در عین حال، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است، ترامپ خواستار حل و فصل این مناقشه است و معتقد است که «تنها طرفی که از آن نفع می‌برد، ایران است».

بر اساس اسناد وزارت دادگستری آمریکا، قطر که ثروت بسیاری از منابع گاز طبیعی به دست آورده از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی، دست‌کم ۲۴ میلیون دلار برای لابی‌گری در واشنگتن سرمایه‌گذاری کرده است. این رقم با هزینه ۸.۵ میلیون دلاری لابی‌گری قطر در آمریکا در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ قابل مقایسه نیست.

بنا بر گزارش رویترز، قطر افراد نزدیک به ترامپ را به خدمت گرفته است. برای مثال، «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک قبلا گفته بود که در یک سری تحقیقات برای قطری‌ها کار کرده و درست چند هفته قبل از اینکه وکیل شخصی ترامپ شود به دوحه سفر کرده است. با این وجود جولیانی از ارائه جزئیات بیشتر به خبرگزاری رویترز خودداری کرده و فقط گفته که درباره همکاری‌های خود با قطر با ترامپ هیچ صحبتی نکرده است.

بر اساس این گزارش، پاییز سال گذشته میلادی، ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار کرد. یک لابی‌گر قطری گفته که پیام دوحه برای آمریکا این بود که قطری‌ها قصد دارند پول بیشتری در پایگاه آمریکایی در این کشور خرج کنند و از شرکت بوئینگ هواپیما بخرند.

ظرف یک هفته پس از این دیدار، هواپیمایی قطر اعلام کرد که ۶ هواپیمای بوئینگ به ارزش ۲.۱۶ میلیارد دلار خریداری کرده، اما بوئینگ در این رابطه هیچ اظهارنظری منتشر نکرد.

شیخ تمیم مجددا در ماه آوریل با ترامپ در کاخ سفید دیدار کرد. «جاسم الثانی» سخنگوی سفارت قطر در واشنگتن گفته است: «جایگزینی دروغ‌هایی که کشورهای محاصره کننده گفته بودند با واقعیت، زمان و هزینه و منابع بسیاری نیاز داشت از جمله دعوت هیأت‌هایی برای سفر به قطر و بررسی محاصره اقتصادی علیه دوحه».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.