هجدهم اردیبهشت دونالد ترامپ در یک ژست بزرگ بینانه در برابر دوربین ها ظاهر شد و تصمیم خود را برای خروج از برجام و اعاده تحریم های ثانویه از جمله تحریم های نفتی ایران اعلام کرد.

پس از آن، وزیر خارجه تازه ورود وی هم به بنیاد هریتیج رفت و با تصور اینکه عرصه سیاست خارجی همان است که او می فهمد، به زعم خود استراتژی جدیدی را علیه ایران تعریف کرد.

وزارت خزانه داری و مسئولان مربوط به سیاست گذاری هم دست به کار شدند و با هجمه های تبلیغاتی خود، سیاست فروش صفر برای نفت ایران را در شپپورها دمیدند. 

اما غافل از اینکه این سیاست ها، می تواند بر سیاست داخلی کاخ سفید اثرگذار باشد و انتخابات پیش روی کنگره را به نفع رقیب رقم بزند.

این مساله با دخالت های آمریکا در ونزوئلا که یک کشور تولید کننده نفت است نیز شدت بیشتری یافت و عاملی برای تشدید قیمت ها شد به گونه ای که کارشناسان قیمت هر بشکه نفت خام را تا حدود ۱۳۰ دلار برآورد می کنند.

ترامپ با اضطراب از شرایط ایجاد شده در بازار نفت و برای رهایی از بحران جدیدی که آفریده است، به عربستان سعودی که این روزها به خاطر ایران، حاضر است هرکاری را انجام دهد، دلخوش کرد و از شاه این کشور خواست به دلیل آشفتگی و اختلال در عملکرد ایران، تولید نفت خام خود را روزانه تا ۲ میلیون بشکه افزایش دهند.

او مدعی شد که عربستان با این درخواست موافقت کرده است اما این اظهارات رئیس جمهوری آمریکا تاثیری نداشت و آمریکایی ها که خود را برای تعطیلات روز استقلال این کشور آماده می کردند، دست به گریبان افزایش قیمت سوخت شدند.

در این باره کولین کاهل مشاور باراک اوباما، بهانه ترامپ برای افزایش قیمت نفت را زیر سوال برد و گفت: افزایش قیمت نفت نه به دلیل «آشفتگی و اختلال عملکرد» در ایران است، بلکه به علت آشفتگی و اختلال در تصمیم ترامپ برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران در نقض توافق هسته ای ۲۰۱۵ است.

نیویورک تایمز هم در یادداشتی به توافق اوپک برای افزایش تولید نفت اشاره کرد و در عین حال پرسید چرا قیمت نفت بالا می رود؟

این روزنامه می نویسد قیمت نفت خام برنت تا کنون بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته و به حدود ۷۸ دلار رسیده است و اگرچه ممکن است عربستان سعودی تحت فشار ترامپ تولید نفت خود را سریعا افزایش دهد، اما این افزایش ها ممکن است به اندازه کافی برای مقابله با کاهش تولید نفت در سه کشور ایران، لیبی و ونزوئلا نباشد.

ایران در حال حاضر روزانه حدود ۲ میلیون بشکه نفت صادر می کند اما برای عربستان سخت خواهد بود تا بتواند شکاف بازار ناشی از کاهش تولید نفت در سه کشور مطرح شده را پر کند. از این رو کارشناسان نفتی معتقدند با افزایش رشد اقتصاد جهانی و تقاضای انرژی، قیمت ها می توانند به میزان ۱۰۰ تا ۱۳۰ دلار در هر بشکه هم افزایش پیدا کنند.

اعتصاب در نیجریه هم شرایط بازار نفت را آسیب پذیر کرده و همزمانی وقوع طوفان های فصلی خلیج فارس در پاییز و زمستان هم خطر اختلال در صادرات نفت را افزایش داده که همه اینها طوفانی برای دولت ترامپ در ۶ نوامبر خواهد بود که دمکرات ها بی صبرانه منتظر رقابت برای تصاحب حداکثری در سنا و مجلس نمایندگان هستند. 

با این حال مقامات ایرانی هشدار داده اند که در صورت اختلال برای صادرات نفت ایران، نفت دیگر کشورها هم به سادگی صادر نخواهد شد و این مساله باعث شده است که التهاب در بازار نفت بیش از پیش شکل گیرد به گونه ای که حسین کاظم پور اردبیلی یکی از مقامات ارشد نفتی ایران اظهار کرد که سیاست های آمریکا می تواند قیمت نفت را ۱۰۰ دلار یا حتی ۱۴۰ دلار در هر بشکه افزایش دهد، مگر اینکه تنش ها کاهش یابند. 

وی خطاب به ترامپ تاکید کرد: شما بهتر است بازار را از سیاست دور نگه دارید.

رئیس جمهوری آمریکا اما با ناامیدی از تاثیر رژیم سعودی بر بازار نفت، نظر خود را به اوپک معطوف کرد و با دومین پیام توئیتری خود که در فاصله چهار روز گفت: کارتل اوپک باید به یاد آورد که قیمت ها افزایش می یابند و آنها بسیار اندک کمک می کنند.

ترامپ افزود: با این وجود، ایالات متحده از بسیاری از اعضای آنها با پرداخت کمترین مقدار، دفاع می کند. این جاده باید دو طرفه باشد. قیمت ها را همین الان کاهش دهید.

وال استریت ژورنال هم در این زمینه با یادآوری اینکه قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ زیر ۳۰ دلار به ازای هر بشکه رسیده بود و تنها کاهش عمده تولید اوپک توانست جلوی این نزول قیمت ها را بگیرد، نوشت در حال حاضر قیمت ها افزایش یافته اند که از نظر تحلیلگران می تواند به اقتصاد جهانی آسیب برساند.

افزایش قیمت ها از جیب مصرف کنندگان پرداخت می شود و این مساله مورد توجه دمکرات ها قرار گرفته است به گونه ای که چاک شومر رهبر اقلیت های سنا می گوید افزایش تولید نفت عربستان زمانی مفید خواهد بود که بتواند قیمت سوخت را برای مصرف کننده کاهش دهد و دولت هم باید به طرح هایی تن دهد که قیمت ها را به قیمت گذشته باز گرداند تا مصرف کنندگان بتوانند پس انداز کنند.

اگرچه کاخ سفید کوشیده است تا با ایران هراسی، سعودی ها را به افزایش تولید نفت مجاب کند اما افزایش قیمت نفت تنها معضل آمریکا نیست و کشورهایی همچون چین و هند هم به آن حساسیت دارند و می خواهند تا راه حلی برای آن بیابند.

همین مساله خود ناکارآمد بودن سیاست صادرات صفر نفت ایران را نشان می دهد و به خوبی گویای آن است که جهان در این مساله با واشنگتن همراهی نخواهد کرد. مساله ای که بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت عدم همراهی سایر کشورها، تحریم ها اثرگذار نخواهد بود و شکست سیاست های یکجانبه گرایانه کاخ سفید را اعلام خواهد کرد. 

سیاست پر فراز و فرود دولت جدید آمریکا از افزایش تنش تا مذاکره با کره شمالی، جنگ تجاری و تعرفه ای با شرکای اقتصادی و مساله کاهش مالیات بر بازار اثر مستقیم داشته است و می رود تا دو روز پس از اعمال تحریم ها علیه ایران، در انتخابات ۶ نوامبر(۱۵ آبان) خود را نشان دهد.

تاثیر افزایش قیمت ها بر انتخابات کنگره موضوع جدیدی نیست و مسبوق به سابقه است. در انتخابات پیش رو هم اینگونه به نظر می رسد که با این سیاست های اعلامی ترامپ و حرکت در مدار آن، ۵۸ درصد آرا به نفع دمکرات ها در برابر ۴۳ درصد جمهوریخواهان باشد.

در نظرسنجی های منتشر شده هم دمکرات ها در حال حاضر با ۴۶ درصد در مقابل ۴۰ درصد از جمهوریخواهان پیشی گرفته اند و بر این اساس، احتمال واقعی وجود دارد که دمکرات ها بتوانند کنترل سنا و مجلس نمایندگان را در دست بگیرند.

کولین کاهل مشاور باراک اوباما در این باره اینگونه می گوید: قیمت های بالای ناشی از تعرفه ها، جنگ های تجاری و افزایش قیمت بنزین در جایگاه های سوخت به دلیل تصمیم ترامپ برای نقض توافقنامه بین المللی برجام است که به طور موثری مالیات را افزایش می دهد. به خاطر داشته باشید که ترامپ و جمهوریخواهان در ماه نوامبر درباره کاهش مالیاتشان زار می زنند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.