وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد تمامی اقدامات ممکن را برای حفظ توافق هسته‌ای «برجام»، بعد از خروج آمریکا از آن انجام خوهد داد.

اینترفکس این بیانیه را به نقل از وزارت خارجه روسیه گزارش داده و گفته مسکو بر تداوم همکاری‌های تجاری دو کشور، علیرغم تصمیم آمریکا برای احیای تحریم‌های یکجانبه علیه ایران تأکید کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز ۸ ماه می (مصادف با ۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و اعلام کرد تحریم‌های رفع‌شده علیه ایران را احیا خواهد کرد.

دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای، شامل روسیه، انگلیس، آلمان، فرانسه و چین- و همچنین تمام جامعه بین‌الملل- به شدت از تصمیم ترامپ انتقاد کرده و بر اهتمام خود برای حفظ توافق هسته‌ای بدون حضور آمریکا تأکید کرده‌اند.

ایران گفته مشروط بر اینکه کشورهای اروپایی بتوانند مزایای اقتصادی ایران از توافق هسته‌ای را تأمین کنند، ایران از این توافق خارج نخواهد شد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه بسته پیشنهادی ۳کشور اروپایی در مورد ادامه روند همکاری در برجام را مایوس کننده دانست و گفت:اگر روند کار اجلاس وزرای کشورهای اروپایی در وین، برای ترغیب ایران به همکاری و فعالیت مشترک امیدوارکننده باشد، مسیر همکاری را با اروپا ادامه می دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.