مایک پمپئو صبح امروز جمعه در توقف کوتاهی در مسیر سفر به کره شمالی در پایگاه هوایی یوکوتا ژاپن اظهار امیدواری کرد در این سفر به خواسته های خود برسد و نقش زیادی در بهبود صلح شبه جزیره داشته باشد.

سفر وزیر خارج آمریکا به کره شمالی که نقش زیادی در شکلگیری نشست سران دو کشور داشته است سومین سفر این مقام ارشد آمریکایی به پیونگ یانگ در سه ماه گذشته است.

انتظار می رود پمپئو درباره روند مشخص و موعد مقرر برای غیر هسته ای شدن کامل کره شمالی، با مقامات آن کشور از جمله &#۳۹;کیم جونگ اون رهبر کره شمالی گفت و گو کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی پس از برگزاری اولین اجلاس سران در روز دوازدهم ژوئن (۲۲ خرداد) در سنگاپور، بیانیه ای امضا کردند اما در این بیانیه جزئیاتی درج نشده است.

در این بیانیه ترامپ قول داده است تا امنیت کره شمالی را تضمین کند و کیم نیز بار دیگر تعهد خود برای غیر هسته ای شدن را اعلام کرده بود.

علیرغم برگزاری نشست دو کشور و انجام برخی اقدامات یک طرفه کره شمالی برای تحقق صلح در منطقه، آمریکا تا کنون گامی عملی برنداشته است.

کره شمالی که همزمان مذاکرات صلح را با کره جنوبی هم به پیش می برد اقدامات زیادی تا کنون در این زمینه انجام داده است که نابود کردن سایت پیونگه ری محل آزمایش های هسته ای این کشور و همچنین «تحویل بقایای اجساد سربازان آمریکایی در جنگ کره» از جمله این موارد است. 

در عوض آمریکا هم اگرچه به ظاهر از «تعویق رزمایش های نظامی مشترک با کره جنوبی» در همین راستا خبر داده است اما وزیر دفاع این کشور در سفر جدید خود به کره جنوبی و ژاپن اعلام کرد واشنگتن تمام امکانات و سربازان خود را در ژاپن و کره جنوبی حفظ خواهد کرد.

شرق آسیا سال ها است که به صحنه کشمکش های کره شمالی و آمریکا تبدیل شده است و امید می رود تحولات صورت گرفته، راه برون رفتی از این بن بست سیاسی باشد.

وزرای خارجه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن قرار است فردا هفتم ژوئیه (۱۶ تیر) در توکیو با یکدیگر دیدار کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.