بیتریس فین که در سال ۲۰۱۷ به همراه گروهش برنده جایزه صلح نوبل شد روز سه شنبه در گفت و گو با مجله دانشمندان هسته ای ، در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران چیست در حالی که تهران به آن پایبند است، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: این فقط فاجعه بار است و واقعا هیچ منطقی برای آن وجود ندارد. من نمی خواهم نظریه توطئه را مطرح کنم اما به نظر می رسد منطقی این است که اگر شما می خواهید با ایران وارد جنگ شوید، خوب است که بازرسان در آنجا نباشند.

این فعال خلع سلاح هسته ای ادامه داد: توافق هسته ای ایران عالی بود. این یک دستاورد قابل توجه و یک پیروزی بزرگ برای دیپلماسی، اما اینکه چگونه این داستان تغییر کرد، چیزی است که باید بیشتر درباره آن بدانیم.

فین با بیان اینکه تنها زندگی است که نمی توانید هرچه را که می خواهید به دست آورید اما اینجا مذاکره است، اضافه کرد: اینجا بده و بستان وجود دارد، اینجا می توانید تجزیه و تحلیل های زیادی برای منافع خود داشته باشید.

وی تصریح کرد: اگر دو طرف بخواهند مقایسه کنند چه به دست آورده اند، به یک درک منفی خواهند رسید، اینکه باید به حریف مسلط شوید و او را خرد کنید تا احساس رضایت کنید، یک نگرش بسیار خطرناک است.

فین درباره این جمله که ممکن است برخی فکر کنند بهتر است بازرسان در ایران نباشند، توضیح داد: بسیاری از مردم در رابطه با شباهت این ماجرا با عراق صحبت می کنند؛ یکی از مشکلات برای دولت آمریکا، حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در عراق بود. اگر شما دولتی دارید که قصد دروغ گفتن و تهیه اطلاعات را دارد، احتمالا بهتر است که یک مقام بین المللی در آنجا به رسمیت شناخته نشود تا داستان دیگری ارائه دهد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر آنها می گویند که می خواهند بازرسان باقی بمانند، اما آمریکا از این توافق خارج شد. به نظر می رسد که آنها می خواهند ایران را به اخراج بازرسان تحریک کنند و سپس به جنگ بروند.

این فعال ضد سلاح اتمی تاکید کرد: معتقدم داشتن یک توافق تحت نظارت بین المللی که تایید می کند ایران به سمت سلاح هسته ای نمی رود، مانع از جنگ می شود یا بحث کردن درباره جنگ را با وجود این ناظران بین المللی ناپسند می کند.

فین با بیان اینکه آنها با ارائه استدلال هایی برای خوب نبودن این توافق، خروج خود را توجیه می کنند، تصریح کرد: واقعیت این است که آنها در تلاشند تا مسایل حقوق بشری را با ایران مطرح کنند اما در عین حال می بینیم که به سمت مذاکره با کره شمالی می روند، حقوق بشر در کجا قرار دارد؟

وی خاطرنشان کرد: من نمی گویم شما بایستی در مذاکره با کره شمالی مساله حقوق بشر را مطرح کنید اما این تناقض ها این احساس را به انسان می دهد که تمام این استدلال ها برای خروج از توافق هسته ای ساختگی باشد.

دونالد ترامپ هشتم ماه مه(هجدهم اردیبهشت) اعلام کرد آمریکا دیگر در توافق هسته ای ایران موسوم به برجام نخواهد ماند و تمام تحریم های ثانوی را بازخواهد گرداند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.