از اواسط این هفته بود که در پی افزایش دما میزان مصرف برق نیز به شکل چشمگیری رشد پیدا کرده و پیک مصرف رکود بی‌سابقه‌ ۵۶ هزار و ۵۳۲ مگاوات را به ثبت رساند.

برخلاف رکوردهای عمومی و ورزشی، ثبت رکورد جدید برای پیک مصرف برق یک شاخص منفی به حساب می‌آید و هشداری برای رسیدن شبکه و نیروگاه‌های کشور به حداکثر توان قابل استفاده است. این وضعیت هشدار دهنده در حالی است که صنعت برق طی تابستان سالیان اخیر پیکی فراتر از ۵۵ هزار و ۴۴۳ مگاوات را تجربه نکرده بود.

در کنار رشد سالیانه‌ مصرف برق در کشور، افت بی‌سابقه بارندگی‌ها موجب شده تا نیروگاه‌های برق آبی هم برای تابستان امسال با کاهش محسوس ظرفیت تولید خود روبه‌رو شوند و توان تولید برق کشور در حدود ۵۸ هزار مگاوات قرار بگیرد.

از اواسط این هفته با عبور پیک مصرف از کانال ۵۶ هزار مگاوات خاموشی‌های پراکنده در نقاط مختلف کشور به منظور حفظ پایداری و عدم آسیب شبکه در دستور کار قرار گرفت تا تجربه اردیبهشت‌ماه سال ۸۰ و فروپاشی شبکه برق کشور بار دیگر با رسیدن پیک مصرف به کانال ۵۸ هزار مگاوات تکرار نشود.

ولی در طی دو روز اخیر همراهی مردم در بخش‌های مختلف و صرفه‌جویی در مصرف موجب شده است تا مصرف برق کشور از وضعیت هشداردهنده خارج شده و به کانال ۵۴ هزار مگاوات بازگردد و به تبع آن خاموشی در نقاط مختلف کشور نیز نسبت به دو روز اخیر کاهش یابد.

طبق گفته مسئولان وزارت نیرو تنها صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مصرف برق در فصل تابستان مشکل خاموشی را برطرف می‌کند و روزهای گرم تابستان امسال را بدون مشکل و به راحتی سپری خواهیم کرد.

وزیر نیرو هم که اواخر این هفته برای بررسی وضعیت آب و برق کشور به جلسه اضطراری کمیسیون عمران مجلس رفته بود تاکید کرده بود هر نوع جیره‌بندی و خاموشی در حوزه آب و برق به خود مصرف کنندگان باز می‌گردد. اگر صرفه‌جویی و استفاده درست از منابع صورت بگیرد نه تنها برای امسال بلکه در هیچ سال دیگری جیره‌بندی و خاموشی نخواهیم داشت ولی اگر از مصرف درست آب و برق غفلت کنیم ممکن است جیره بندی در فصل زمستان هم اتفاق بیفتد.

پیک مصرف برق امروز به ۵۴ هزار و ۲۶۶ مگاوات رسید

براساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران پیک مصرف برق امروز(۱۴ تیرماه) به ۵۴ هزار و ۲۶۶ مگاوات رسیده است که در مقایسه با میزان مصرف مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۹۸ مگاوات کاهش داشته است.

کل مبادلات برق امروز کشور ۴۹۲ مگاوات ثبت شده است که سهم بخش صادرات ۱۰۴ مگاوات و سهم واردات در مبادلات امروز برق کشور ۳۸۸ مگاوات بوده است. همچنین در این بازه زمانی میزان مصرف برق صنایع کشور نیز به چهار هزار و ۲۲ مگاوات رسیده است.

در پایان نباید از این نکته غافل شویم که با توجه به گرم شدن دمای هوا طی هفته آینده در اکثر استان‌های کشور، ضروری است که مشترکان در مصرف برق بخش خانگی حداکثر صرفه‌جویی را به عمل آورده و در ساعات پیک از به‌کارگیری لوازم برقی پرمصرف اجتناب کرده تا هم‌وطنان به‌ویژه در مناطق گرم جنوب کشور نیز از نعمت برق برخوردار باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.