نشریه "تایمز ایندیا" پس از اینکه ماه گذشته مذاکرات رسمی میان هند و چین آغاز شد، به نقل از یک مقام هندی نوشت: زمان مناسب فرارسیده است. رونق تولید نفت و گاز آمریکا، اهرم بزرگتری در برابر اوپک می‌دهد.

این دو کشور در ۱۷ درصد از مصرف نفت جهان سهیم هستند و اگر قیمت‌های نفت در نتیجه اقدامات اوپک بالا بماند، از جمله اقتصادهایی خواهند بود که شدیدترین آسیب را متحمل می‌شوند.

بعلاوه این کشورها در تلاش برای محدود کردن نفوذ اوپک در بازار نفت جهانی ممکن است تنها نباشند. طبق گزارش بلومبرگ، اروپا و ژاپن که پیش از این رغبتی به پروژه های ضد اوپک نشان نمی‌دادند ممکن است به این کلوب ملحق شوند. دلیل تمایل آنها برای پیوستن به اتحاد ضد اوپک این است که برخلاف سیکل‌های قبلی قیمت نفت، اکنون گزینه‌هایی برای سوخت‌های فسیلی وجود دارد. برقی سازی عرصه‌ای است که ممکن است اوپک را با یک کارتل خریداران نفت مواجه کند.

هند، چین و اروپا همگی نام‌های بزرگی در بکارگیری خودروهای برقی هسند. ژاپن در تولید باطری پیشرو است. اگر این کشورها همفکری کنند، ممکن است بازارهای نفت را متلاطم کرده و اوپک را فلج کنند. البته این سناریویی است که به وقوع پیوستن آن بعید به نظر می‌رسد.

به عنوان مثال در هند یک نظرسنجی نشان داده است که ۹۰ درصد از رانندگان هندی تمایل دارند از خودروهای برقی استفاده کنند البته به شرطی که دولت زیرساخت شارژ را فراهم کرده، مالیات جاده‌ها را کاهش و یارانه ها را افزایش دهد. یک نظرسنجی دیگر، قیمت و مسافت پیمودنی خودروهای برقی را مانع بکارگیری گسترده آنها شناخته است. به دلیل این تغییرات دهلی نو اخیرا هدف بلندپروازانه درباره استفاده از خودروهای برقی را اصلاح کرده است.

چین نیز به نوبه خود در بکارگیری خودروهای برقی پیشرو است. این کشور بیش از ۵۰ درصد فروش جهانی خودروهای برقی در سال گذشته را به خود اختصاص داد با این حال این امر به مدد یارانه‌های دولتی سخاوتمندانه برای سازندگان خودروهای برقی حاصل شد. این یارانه‌ها قرار است تا سال ۲۰۲۰ به صفر کاهش پیدا کند و معلوم نیست که پس از آن رونق خودروهای برق ادامه خواهد یافت.

تحولات صورت گرفته در عرصه خودروهای برقی به چین و هند دلیل کافی می‌دهد تا به دنبال نفوذ بیشتر در بازارهای نفت جهانی باشند که تحت کنترل اوپک قرار دارند و تشکیل کلوب خریداران نفت را توجیه می‌کند. اروپا نیز عملکرد خوبی در حوزه خودروهای برقی داشته و به حفظ محیط زیست بهای زیادی می دهد. همزمان واردکننده بزرگ نفت است و به عنوان یک خریدار بزرگ، به قیمت‌های نفت اهمیت زیادی می دهد.

چین و هند با چالش‌هایی در بکارگیری خودروی برقی مواجه هستند. اروپا می‌تواند کمک کرده و سود هم ببرد به خصوص که اروپا، چین، هند و ژاپن به اتفاق یکدیگر ۶۵ درصد از خودروهای جهان را تولید می‌کنند و عمده این خودروها در اروپا تولید می شوند و این کشورها ۳۵ درصد از نفت جهان را مصرف می‌کنند و مایلند که این میزان کاهش پیدا کند.

اگر این کشورها با یکدیگر متحد شوند، می توانند تغییر تدریجی یا سریعتری برای بکارگیری خودروهای برقی داشته باشند و همه چیز به موافقت یا عدم موافقت اوپک با پایین نگه داشتن قیمت‌های نفت بستگی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.