سید محمد بطحایی در اختتامیه گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور با اشاره به مسائلی که در سیاست خارجی کشور به وجود آمده است، گفت: ایالات متحده در دوره جدید نه تنها با کشور ما اقدام به خروج از قراردادها و تعهدات بین‌المللی خودش کرده است، بلکه با کشورهای دیگر هم این کار را انجام داده است و بدقولی‌های وی سبب شده تا سایر کشورها نیز نسبت به این بدقولی ناخرسند باشند.

وی برگزاری زیاد گردهمایی‌ها را مناسب ندانست و از مدیران‌کل آموزش‌ و پرورش خواست تا با ارزیابی گردهمایی، آنهایی که در ارزیابی‌ها به اهداف لازم نمی‌رسند را حذف کنند و هزینه‌های آن را به طور مستقیم در مدارس مصرف کنند.

وزیر آموزش و پرورش از مدیران کل آموزش و پرورش خواست تا ارتباط نزدیک‌تری با مدیران مدارس، معلمان و همه ذی‌‌‌‌نفعان آموزش و پرورش داشته باشند و بدانند ممکن است که برخی از صحبت‌های آنان به مدیران و معلمان انتقال نیابد و  به همین دلیل ارتباط مستقیم‌تری با ذی‌‌‌‌نفعان آموزش و پرورش داشته باشند و مشکلات و مسائل و راه‌حل‌های آنان را بشنوند و برای حل مشکلات پیگیر باشند.

بطحایی با اشاره به حمایت از کالای ایرانی در سال جاری خطاب به مدیران‌کل آموزش‌ و پرورش، اظهار داشت: برای سال تحصیلی جدید طوری برنامه‌ریزی کنید که این اتفاق در سطح  ادارات و مدارس بیفتد و کالاهای ایرانی به طور حداکثری استفاده شود.

وی اجرایی شدن سند تحول را از الزامات این وزارتخانه برشمرد و تصریح کرد: سند تحول و برنامه‌های آن به عنوان نقشه راه وزارت آموزش و پرورش تلقی می‌شود و مدیران‌کل لازم است تا برنامه‌های خود را با سند تحول هماهنگ و همسو کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای رسیدن به مدرسه محوری باید طرح‌هایی اجرا شود، خاطرنشان کرد: طرح هایی از جمله نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران مدارس، نظام انتخاب و انتصاب مدیران، نظام سنجش و تضمین کیفیت مدارس، اصلاح و تعدیل ساختار سازمانی، راه‌اندازی شبکه ملی و یکپارچه آموزش و پرورش مبتنی بر ict و اختصاص شناسه پرسنلی به کارکنان و معلمان مدارس در دست انجام است اما مدرسه محوری بدون انجام تفویض اختیار قابل انجام نیست و باید همه ادارات از جمله ستاد، استان‌ها و مناطق اختیاراتی که دارند را به مدرسه منتقل کنند و مدرسه باید بتواند بدون دستورالعمل، آیین‌نامه و بخشنامه‌های ستاد خودش را مدیریت کند و مسایل و مشکلات را حل کند.

بطحایی در مورد اصلاح و تعدیل ساختار سازمانی ابراز داشت: تا زمانی که این اتفاق نیفتد، اجازه نفس کشیدن به مدرسه نمی‌دهد و چشم‌انداز ما برای مناطق انجام نظارت بالینی و تخصصی بر مدارس است و منطقه باید متناسب با این نقش وظایف خود را باز تعریف کند.

وی با اشاره به برگزاری موفق انتخابات نمایندگان فرهنگیان در صندوق ذخیره، اظهار کرد: برگزاری موفق این انتخابات در مرحله اول و دوم، نشان دهنده این است که این انتخابات از اتفاقات خوبی است که می‌تواند الگویی برای سایر بخش‌های آموزش و پرورش که نیاز به حضور نمایندگان  معلمان دارد، باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.