کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه گفت:خوراکی‌های مناسب هر فصل در طبیعت وجود دارد که با آگاهی از خواص آن‌ها و با توجه به وضعیت جسمی از جمله سن، شغل، علاقه و ابتلا به بیماری خاص می‌توانیم الگوی تغذیه‌ای مناسبی برای خود و دیگران انتخاب کنیم.

 

مصرف گوشت را در تابستان محدود و لبنیات را افزایش دهید

دکتر نسرین حاج سید جوادی با بیان اینکه در تابستان خوردن گوشت (پروتئین حیوانی) را به حداقل برسانید، گفت:انواع حبوبات مانند لوبیا، عدس، لپه و نخود منابع غنی پروتئین، فیبر و آهن هستند که در فصل گرما جایگزین مناسبی برای انواع گوشت‌ها هستند.

وی افزود:مصرف حبوبات مدت بیشتری احساس سیری را نگه می‌دارد و در ضمن ارزان ترهستند.

وی توصیه کرد:لبنیات نیز به خصوص ماست در گرمای تابستان جایگزین مناسبی برای گوشت است. ماست ترکیب شگفت انگیزی از پروتئین، کلسیم و کربوهیدرات است که هم احساس سیری می‌آورد و هم حاوی میکرو ارگانیسم‌های فعالی است که قدرت سیستم ایمنی بدن و معده را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد:در روز‌های گرم تابستان وعده‌های غذایی را به تعداد بیشتر و حجم کمتر تقسیم کنید.

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه گفت: مصرف خرما، عسل، غذا‌های شیرین و برخی ادویه‌ها مانند فلفل نیز سبب بالا رفتن فعالیت بدن و آزاد شدن گرما می‌شوند.

ماست و خیار

حاج سید جوادی با بیان اینکه ماست و خیار گزینه مناسبی است که می‌تواند جایگزین وعده غذایی کرد، گفت:به ماست و خیار می‌توان انواع سبزی‌های معطر، گردو، کشمش اضافه کرد و به همراه نان‌های سنتی استفاده کرد.

نان و پنیر و هندوانه

وی با اشاره به نان، پنیر و هندوانه به عنوان یک وعده غذایی گفت: این وعده غذایی مناسب افرادی است که طبیعت گرم دارند.

نان و پنیر و خیار و گوجه

حاج سید جوادی یاد آور شد: نان و پنیر و خیار و گوجه از مناسب‌ترین وعده‌های غذایی است که در فصل گرم سال بسیاری از افراد از خوردن آن لذت می‌برند. وی ادامه داد: البته اگر مقداری پیازچه کنار گوجه و خیار بگذارید مناسب‌تر خواهد بود و افزودن نعناع خشک نیز خاصیت تغذیه‌ای آن را افزایش می‌دهد.

نوشیدن نوشابه‌های گازدار و کافئین را محدود کنید

حاج سید جوادی توصیه کرد: در فصل تابستان غذا‌هایی که طبع سرد دارند، باعث فعالیت غدد عرق و گشادی عروق در سطح پوست شده و در نتیجه بدن را خنک می‌کند.

به گفته وی مصرف نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌هایی مثل قهوه را در تابستان باید محدود کرد، زیرا کافئین نیاز بدن به مایعات را بیشتر می‌کند. وی ادامه داد: همچنین از بین نوشیدنی‌های کافئین دار فقط چای به دلیل طبع سرد و ایجاد خنکی در بدن مناسب است.

حاج سید جوادی یادآور شد: نوشیدن چای سبز با طعم میوه‌های تابستانی و به صورت خنک بهترین گزینه در فصل گرما است.

خوردن انواع سبزی در تابستان

وی با بیان اینکه انواع سبزی، صیفی و میوه در فصل تابستان به وفور یافت می‌شود گفت: انواع میوه‌ها و سبزی‌ها را می‌توان به صورت تازه یا به شکل سالاد سرد به جای وعده غذایی روزانه میل کرد. وی اضافه کرد:مصرف ماست و خیار به همراه غذا سبب خنکی می‌شود.

حاج سید جوادی در باره نوشیدنی‌های مناسب فصل گرما گفت: در فصل گرما به دلیل گرمای هوا، تعریق بدن بیشتر انجام می‌شود و ضرورت نیاز بدن به آب و نوشیدنی بیشتر احساس می‌شود. وی ادامه داد: در اثر تعریق نه تنها آب بدن بلکه املاح با ارزش بدن نیز از دست می‌رود که باید با تغذیه مناسب جبران شوند.

نوشیدنی‌های خنک کننده

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه به نوشیدنی‌های خنک کننده اشاره کرد و توصیه کرد که در فصل گرما شربت آب لیمو، خاکشیر، سکنجبین، عرق کاسنی، همچنین شیر کم چرب، دوغ و سایر آب میوه‌های طبیعی را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید.

حاج سید جوادی با بیان اینکه آب بهترین نوشیدنی که می‌تواند عطش را برطرف کند، توصیه کرد:برای حفظ ذخایر آب بدن بهتر است آب را همراه مواد فیبری نگه دارنده مصرف شود تا به تدریج وارد دستگاه گوارش شده و سریع دفع نشود. مثلاً مصرف هویج، هندوانه، طالبی، خربزه، هلو یا خاکشیر می‌تواند بسیار مفید باشد ضمن اینکه از یبوست نیز جلوگیری می‌شود.

حاج سید جوادی افزود: نوشیدنی‌های خیلی سرد باعث انقباض معده می‌شوند و دستگاه گوارش را دچار فلج موقت می‌کند.

خربزه و هندوانه بخورید

وی با بیان اینکه خربزه و هندوانه به عنوان خنک‌ترین میوه‌های فصل برای گذراندن ماه‌های گرم و داغ تابستان به شمار می‌روند گفت: مقدار انرژی موجود در خریزه و هندوانه کم است، اما حجم زیاد آب موجود در خربزه و هندوانه می‌تواند به جبران آب از دست رفته بدن به ویژه در فصل تابستان کمک کند.

حاج سید جوادی گفت:به همین دلیل این دو میوه سبب بهبود عملکرد کلیه می‌شوند؛ به عنوان مثال هندوانه به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی آب (حدود ۹۲ درصد) خاصیت ضدعفونی کننده دارد و سموم موجود در بدن را دفع می‌کند.

وی توصیح داد:خربزه به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می‌کند، همچنین آرام بخش بوده و مصرف آن‌ها به کسانی که از فشار خون بالا رنج می‌برند مفید است. کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه اضافه کرد: این دو میوه سرشار از ویتامین‌ها و فیبر هستند که به آن‌ها خاصیت ملین بودن می‌بخشد.

انگور

وی گفت:انگور نیز مانند خربزه و هندوانه خون را تصفیه کرده و باعث شادابی و نشاط می‌شود. مصرف انگور به افرادی که از کم خونی و خستگی رنج می‌برند، توصیه شده است این میوه از بروز یبوست نیز جلوگیری می‌کند.

حاج سید جوادی گفت:انگور به دلیل مقادیر بالای شکر طبیعی منبع خوبی برای تأمین انرژی است، خوردن انگور با دانه می‌تواند گام مؤثری در مبارزه با پیری باشد. به علاوه مصریان باستان از انگور در درمان آسم استفاده می‌کردند.

گیلاس

وی اضافه کرد: گیلاس ملین و دارای ویتامین C است.

انجیر

حاج سید جوادی ادامه داد: انجیر میوه‌ای پر انرژی و ملین است. این میوه از بروز کم خونی جلوگیری می‌کند و دارای ترکیباتی است که می‌تواند از تولید سلول‌های سرطانی جلوگیری کنند.

هلو

وی افزود:هلو دارای آهن، و ویتامین بوده و پوست را پاکسازی می‌کند به همین دلیل از هلو در ساخت بسیاری از کرم‌های آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. این میوه ملین بوده و، چون بسیار کم کالری است، در بسیاری از رژیم‌های کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زردآلو

حاج سید جوادی اشاره کرد: زرد آلو دارای مقادیر زیادی ویتامین و برای تقویت بینایی، داشتن پوست و موی سالم و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر است. زردآلو کم کالری بوده و یک میان وعده مناسب در بین وعده‌های اصلی غذا است.

وی توضیح داد: برگ زردآلوی خشک دارای مقادیر زیادی فیبر بوده که می‌تواند در درمان یبوست، فشار بالا و کم خونی استفاده شود.

حاج سید جوادی گفت: برگ زرد آلو همچنین به دفع نمک و آب زاید موجود در بدن کمک می‌کند و، چون سرشار از آهن است، مصرف آن به زنان و افرادی که از کم خونی رنج می‌برند، توصیه شده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.