در این بیانیه آمده است اعمال تعرفه ۳۴ میلیارد دلاری آمریکا بر روی کالاهای وارداتی از چین را شروع نبردی بزرگ در تجارت جهانی قلمداد کرده است که ابعاد گسترده ای خواهد داشت و زیان سنگینی را به واشنگتن تحمیل خواهد کرد.

بنا به این بیانیه چین قصد دارد مساله را فورا با سازمان تجارت جهانی در میان بگذارد و از کشورهای دیگر نیز خواسته است علیه آمریکا دست به دست یکدیگر داده و با یکجانبه گرایی تجاری این کشور مقابله کنند.

این بیانیه «آمریکا را به برتری طلبی تجاری دیکته شده در جهان با قلدرمآبی متهم می کند» و می افزاید که آمریکا در حال ضربه زدن به چرخه تولید جهانی است و با این اقدامات اقتصاد جهان را به چالش می کشد و باعث شکنندگی بیشتر اقتصاد می شود.

این بیانیه تصریح می کند که آمریکا با این کارها بازارهای جهانی را برهم می زند به مصرف کنندگان و تولید کنندگان فشار وارد می آورد و شرکت ها، موسسات و ملت آمریکا را تحت فشار می گذارد و به منافع آنها ضربه می زند.

بیانیه چین علیه آمریکا ادامه می دهد چین هر تدبیر ضروری را برای مقابله با آمریکا و حراست از منافع خود اتخاذ می کند و دست به دست کشورهای دیگر از سامانه چند جانبه تجاری دنیا در برابر یکجانبه گرایی آمریکا حراست می کند.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرده است که تمامی خسارات وارده به شرکت ها در جریان این نبرد بزرگ تجاری مورد ارزیابی قرار می دهد و همچنان با «سیاست درهای باز، گام های مناسب و با ثبات» از منافع آنها حراست می کند.

آمریکا و چین از اروز جمعه با اعمال ۳۴ میلیارد دلار تعرفه ۲۵ درصدی بر روی صدها قلم از کالاهای وارداتی یکدیگر عملا جنگ تجاری میان بزرگترین اقتصادهای دنیا را آغاز کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.