«فرامرز مداح» افزود: بخشی از این خواسته ها مربوط به سازمان راهداری است و بخشی دیگر باید توسط سایر دستگاه ها محقق شود.

وی به وضعیت بیمه و سخت و زیان آور بودن کار رانندگان اشاره کرد و گفت: در این رابطه با سازمان تامین اجتماعی وار مذاکره شدیم تا مشکلات رانندگان دراین زمینه برطرف شود.

معاون سازمان راهداری تاکید کرد: دست اندرکاران این سازمان با همه توان به دنبال رفع مشکلات رانندگانند تا بتوانند پیش از مردادماه امسال بسیاری از خواسته های رانندگان را برطرف کنند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان راهداری در واردات و تامین لاستیک و لوازم یدکی نقشی ندارد، افزود: با توجه به مذاکرات انجام شده با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ۱۴ تیرماه امسال توزیع لاستیک با نرخ مصوب برای رانندگان آغاز شده است.

مداح، بر توزیع عادلانه بار در بنادر و گمرکات کشور تاکید کرد و گفت: با سازمان بنادر و دریانوردی مذاکره و مقرر شده از هفته آینده مشخصات کامیون ها را برای ورود به محوطه بندری به این سازمان اعلام کنیم؛ این در تحقق توزیع عادلانه بار در بنادر برای رانندگان حمل ونقل عمومی جاده ای بسیار موثر خواهد بود.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای یادآورد: برای جلوگیری از دلال بازی و سوداگری در بخش تامین بار رانندگان، توافق اولیه با گمرک انجام شده تا تنها کامیون هایی که از سالن های بار معرفی می شوند وارد محوطه گمرک شوند.

وی با بیان اینکه گمرک اعلام کرده تحقق کامل این مساله زمانبر است، گفت: با این حال گمرک موافقت اولیه را در این زمینه اعلام کرده و در صورت اجرای آن هیچ کامیونی برای حمل بار به صورت غیرقانونی وارد محوطه گمرک نخواهد شد.

مداح تاکید کرد، این اقدام، دلالی و اخذ کمیسیون های غیرقانونی و بیشتر از رانندگان را بسیار کم خواهد کرد.

معاون سازمان راهداری خاطرنشان ساخت: برای نظارت و کنترل بر دریافت کمیسیون های اضافی از رانندگان، تشکیل کمیسیون ماده ۱۲ به استان ها ابلاغ شده تا از این طریق، رسیدگی بر تخلفات شرکت های حمل و نقل جاده ای در رابطه با اخذ پول اضافی از رانندگان، کنترل بیشتری داشته باشیم.

مداح افزود: از طرفی بسترهای لازم برای صدور بارنامه های الکترونیکی در کشور فراهم شده و اکنون در بسیاری از استان های در حال اجراست؛ این نیز می تواند از دریافت کمیسیون های غیرقانونی از رانندگان موثر باشد.

وی در خصوص محاسبه کرایه حمل بر اساس تن کیلومتر نیز گفت: هرچند نرخ کرایه حمل به صورت توافقی است، اما برای حمل بار بر اساس شاخص «تن - کیلومتر» کارگروهی متشکل از نمایندگان تشکل های صنفی و دست اندرکاران آن تشکیل شده تا با برگزاری نشست های تخصصی، عوامل موثر بر تعیین قیمت ها را در این روش مشخص کنند.

در ماه های اخیر رانندگان حمل ونقل جاده ای در اعتراض به افزایش قیمت لوازم یدکی و لاستیک و کمی نرخ کرایه دست از کار کشیدند، اما با توجه به برگزاری نشست نمایندگان این تشکل صنفی با وزیر راه وشهرسازی، نرخ کرایه در همه مسیرها از اول تیرماه امسال از ۱۶ تا ۲۶ درصد افزایش یافت و روز ۱۴ تیرماه تحویل لاستیک به نرخ مصوب به رانندگان آغاز شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.