«قاسم سلیمانی در نامه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، از مواضع اخیر حسن روحانی تقدیر کرده بود. این نامه با استقبال بسیاری از چهره‌های سیاسی روبه‌رو شده بود، به جز احتمالا یک نفر. این یک نفر البته می‌تواند نماینده یک طیف سیاسی هم قلمداد شود. حمید رسایی به جبهه پایداری نزدیک است؛ جریانی که جزء سرسخت‌ترین منتقدان دولت فعلی است. حمید رسایی که به علت رد صلاحیت از ورود به مجلس دهم هم بازماند، بعد از انتشار نامه سردار سلیمانی در توییتی با هشتگ «قاسم سلیمانی» نوشت: «به تاریخ که نگاه می‌کنم امثال اشعث کندی و ابوموسی اشعری یک عمر به امام علی خون دل دادند. یکی، دو بار هم در حرف و نه در عمل، مواضع درست داشتند اما مالک‌ اشتر برای دست‌بوسی از آنها دستپاچه نشد.»

این توییت او با عنوان‌هایی چون «توهین یک نماینده سابق به سردار سلیمانی»، «حمله تند نماینده رد‌ صلاحیت‌ شده»، «بی‌احترامی حمید رسایی به سردار سلیمانی» و... در فضای مجازی بازنشر شده است.

قاسم سلیمانی در نامه خود به روحانی نوشته بود: «برادر بزرگوار جناب آقای روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران سلام علیکم، آن چه از فرمایشات حضرتعالی در رسانه‌ها منعکس شد، مبنی‌ بر این که اگر نفت جمهوری اسلامی ایران صادر نشود، تضمینی برای صدور نفت کل منطقه نمی‌باشد و بیانات بسیار ارزشمندی که در موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی فرمودید، مایه مباهات و افتخار است. حقیر به عنوان سرباز ولایت و این ملت سرفراز و با همه جان به حضور جنابعالی عرض می‌کنم: این همان دکتر روحانی است که ما شناخت داشتیم و داریم و می‌بایست باشد. شما با سخنان حکیمانه ارزشمند و قدرتمندانه خودتان رهبر عزیز، ملت بزرگوار ایران اسلامی و مسلمانان جهان را سرافراز کردید. دست شما را برای ایراد این سخنان به‌ موقع، حکیمانه و صحیح می‌بوسم و برای هر سیاستی که مصلحت نظام اسلامی باشد در خدمت هستیم. برادرتان قاسم سلیمانی»

واکنش‌ها به نوشته رسایی آن‌ قدر زیاد بوده که او در توییت دیگری به‌ نوعی مجبور به اصلاح نوشته قبلی شده است. او در توییت دوم ضمن بازنشر توییت قبلی مدعی شده که انتقاد او به ادبیات نامه بوده است نه اصل نامه! رسایی نوشته است: «این توییت نه در انتقاد از اصل نامه‌نگاری حاج قاسم سلیمانی و حمایت از مواضع آقای روحانی بلکه انتقاد از ادبیات وی و به‌ کار‌ بردن واژه دست‌بوسی برای کسی است که با یک دستش برجام را به مردم و انقلاب تحمیل کرد و با دست دیگرش در حال تحمیل ‌FATF است.»

نکته جالب اما این است که رسایی توییت دوم خود را با هشتگ «حمایت از هاشمی» و «حمایت از لاریجانی» منتشر کرده است!

تاریخ مصرفشان تمام شده

حسین کنعانی‌مقدم، از فعالان حزبی اصولگرا، درباره توییت حمید رسایی گفته است: «بصیرت انقلابی از مسائل مهمی است که افرادی که انقلابی واقعی هستند آن را دارند. نامه فرمانده سپاه قدس به رئیس‌جمهوری حاکی از بصیرت انقلابی و خارج از حب و بغض‌های سیاسی و جناح‌بندی بود که حقیقت را بیان و از اقدامی که روحانی انجام داد، حمایت کرد. کسانی که تفکر دگماتیک داشته و متحجر دینی هستند، بصیرت انقلابی ندارند و سعی می‌کنند با الفاظی که در‌ شأن خودشان است، موضوعات جامعه را تحلیل کنند. به نظر می‌آید گرفتاری انقلاب همین آدم‌ها هستند که درک صحیحی از انقلاب و شرایط آن ندارند و فقط مطامع سیاسی و رقابت‌های گروهی خود را دنبال می‌کنند.»

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: «تاریخ مصرف چنین افرادی تمام شده و این قبیل اقدامات آب در هاون کوبیدن است.»

بر خلاف رسایی اما نامه قاسم سلیمانی با واکنش مثبت چهره‌های جناح اصولگرا روبه‌رو شده است. روز گذشته آیت‌الله امامی‌ کاشانی از تریبون نماز جمعه تهران از نامه سلیمانی تشکر کرد. او گفت: «از آقای سلیمانی تشکر می‌کنم به خاطر نامه گرمی که به آقای روحانی نوشتند، این در انسجام ملت خیلی مؤثر است، دشمن می‌ترسد و می‌گوید که کشور یک کاسه است؛ این مسئله‌ای عقلی، دینی و نقلی است، عقل و دین می‌گوید که اسلام یک سخن دارد.»

روزنامه رسالت هم به استقبال از نامه‌نگاری سلیمانی رفته است و هم به رسایی کنایه زده است. این روزنامه نوشته است: «حاج قاسم مدت‌هاست در تراز «معلم انقلابی» ظاهر شده است. شعار نمی‌دهد و اهل تظاهر نیست؛ بلکه با کنش اجتماعی و عمل سیاسی‌اش برای من و شما و دیگران مشق است و پند و عبرت. پیام نامه یک جمله بیشتر نیست؛ «هر کس با انقلاب است اهل حق است و باید دستش را بوسید.»

انتشار این نامه در زمانی ‌است که بسیاری برای استقبال از مواضع انقلابی رئیس‌جمهور دچار «وسواس سیاسی» شدند. عده‌ای به اسم این که نیت رئیس‌جمهور چنان است و چنین به شک و دودلی افتادند. برخی دیگر با «ژست بصیرت‌گونه» از نفاقش گفتند. برخی دیگر به قاعده رقابت‌های سیاسی گذشته سکوت کردند تا در آینده راه بازگشتی داشته باشند و با هر اشتباه روحانی کری بخوانند که «ای بی‌بصیرت‌های ساده‌لوح، دیدید که گفتیم... اما نامه حاج قاسم «درس انقلابی‌گری» است. درسی که می‌گوید ملاک حال افراد است و البته «حسن‌ ظن» با «خوش‌ خیالی» متفاوت است. خوش‌خیالی یعنی ساده‌اندیشی اما حسن‌ ظن ریشه در «اعتقاد انقلابی» و «اخلاق مکتبی» ما دارد. قرار است کار انقلاب جلو رود. هر کس آستین بالا زد و پاشنه بالا کشید را باید مدد داد. فردا هم اگر برگشت باز میزان حال افراد است و چیزی از دست نداده‌ایم. درس بزرگ حاج قاسم اینجاست که انقلابی‌گری جایی برای کینه‌های حزبی و جناحی نمی‌گذارد و هر کس با انقلاب بود، رقیب ما نیست.»

انتقاد وزیر احمدی‌نژاد از واکنش‌های غیر منصفانه درباره پیام سلیمانی

در همین حال «سیدمحمد حسینی»، وزیر ارشاد دولت نهم با انتقاد از برخی اظهار نظرهای تند و غیر منصفانه درباره پیام سردار قاسم سلیمانی به روحانی گفت: «نیروهای انقلابی انتقاداتی جدی نسبت به عملکرد دولت آقای روحانی داشته و دارند اما این نقدها، مانع تأیید و حمایت از مواضع قاطع ایشان در برابر آمریکا نمی‌شود.»

او گفت: «آقای روحانی در روزهای اخیر و در سفر اروپایی خود حداقل سه موضع اصولی و مبنایی اتخاذ کرد که همان مواضع انقلابی رهبری و نظام است؛ اول این که در تقابل با جانبداری سردمداران اروپا از رژیم صهیونیستی، ایشان این رژیم را نامشروع خواند و در خصوص دوگانه مقاومت یا تسلیم در برابر آمریکا با قاطعیت بر ایستادگی تأکید کرد و در پاسخ به رجزخوانی ترامپ در مورد به‌ صفر رساندن صدور نفت ایران با صراحت از «صادرات نفت برای همه کشورها یا هیچ‌یک» سخن گفت.»

حسینی افزود: «طبیعی است که سردار سلیمانی فرمانده دلاور دوران دفاع مقدس و قهرمان پیروز مبارزه در عراق و سوریه به‌عنوان مقام ارشد نظامی ضمن تأیید اظهارات آقای روحانی، نسبت به هرگونه مأموریت اعلام آمادگی و از مواضع انقلابی ایشان تقدیر کند و ضمانت اجرای بیان رئیس‌جمهور را به رخ کاخ سفید و دنباله‌روانش بکشد و نشان دهد در مقابله با خصم جنایتکار ایران ید واحده است.»

حسینی با بیان این که تهدیدها و تحریم‌های آمریکا در صورت وجود منازعات داخلی در ایران می‌تواند اثربخش و آسیب‌رسان باشد، گفت: «سرلشکر سلیمانی همانند دیگر نیروهای انقلابی با شناخت عمیق صحنه نبرد و مصالح عالی کشور از مواضع آقای روحانی حمایت کرد. بنابراین برخی دوستان که موضع تندی نسبت به نامه این سردار سرافراز و شهید زنده اتخاذ کردند توجه ندارند که در شرایط کنونی و برای مقابله با فشارهای آمریکا، به اتحاد، همراهی و انسجام و ترجیح‌ دادن مصالح ملی بر منافع تنگ‌نظرانه جناحی نیاز مبرم داریم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.