نشریه نیویورک تایمز با اشاره به وعده ماه گذشته تولیدکنندگان بزرگ نفت مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت طلای سیاه، با طرح این سوال که چرا با وجود این وعده، قیمت نفت همچنان سیر صعودی دارد؟ نوشت: در حالی که &#۳۹;دونالد ترامپ&#۳۹; بارها خواستار کاهش بیشتر قیمت نفت شده است، اعضای سازمان صادر کنندگان نفت(اوپک) در نشست اخیر در وین وعده دادند تولید کل را تا حدود یک درصد ذخایر نفت جهان افزایش دهند اما، قیمت این ماده همچنان بالاست و قیمت نفت خام برنت در سال جاری میلادی بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت و به حدود ۷۸ دلار در هر بشکه رسید. 

این روزنامه آمریکایی با بیان این مطلب که برخی عوامل باعث بالا رفتن قیمت نفت است، افزود: عربستان برای افزایش سریع تولید نفت تحت فشار قرار دارد اما، این افزایش تولید احتمالا برای جبران کاهش تولید ایران، ونزوئلا و لیبی دست به گریبان بحران، کافی نیست. 

دولت ترامپ از کشور‌هایی چون چین و هند خواسته است به واردات نفت از ایران پایان دهند. اما، ترامپ همزمان با آماده شدن آمریکا برای اعمال دوباره تحریم ها علیه بخش انرژی ایران، به دنبال جلب حمایت کشورها علیه تهران است. 

به نوشته نیویورک تایمز، در حال حاضر ایران روزانه حدود دو میلیون بشکه نفت، معادل دو درصد عرضه جهانی صادر می کند. آمریکا می خواهد توان تهران در زمینه فروش منابع طبیعی این کشور را مهار کند و نفت بیشتر را از طریق عربستان، روسیه و سایر کشور‌ها تامین کند. 

طبق برآورد تحلیلگران، صادرات نفت خام ایران احتمالا از چند صد هزار بشکه تا حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش می یابد و این همان میزانی است که تولیدکنندگان نفت در وین وعده افزایش آن را دادند.

تولید نفت ونزوئلا هم که زمانی از تولید کنندگان اصلی نفت بود، به خاطر شرایط اقتصادی این کشور و تحریم های بین المللی، به نصف و کمتر از ۱.۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.

درگیری بین جناح های مختلف مسلح در لیبی نیز به این معناست که این کشور آفریقایی قادر به عرضه حدود ۸۵۰ هزار بشکه نفت در روز نخواهد بود.

به گفته &#۳۹;حلیمه کرافت&#۳۹; تحلیلگر بازار سرمایه آر.بی.سی، بازارهای نفت در شرف طوفان ژئوپلیتیک هستند. پر کردن شکاف ناشی از کاهش صادرات ونزوئلا، ایران و لیبی از سوی عربستان سخت و دشوار است. 

تحلیلگران عرصه نفت و گاز معتقدند با توجه به اقتصاد رو به رشد دنیا و افزایش تقاضا برای انرژی، در صورتی که تولید نفت سایر کشورها، کمبود ناشی از کاهش عرضه به بازار نفت را جبران نکنند، قیمت طلای سیاه از یکصد دلار در بشکه خواهد گذشت.

به گفته یکی از کارشناسان شرکت &#۳۹;کیروس&#۳۹; در پاریس، عربستان برای جبران کاهش صادرات ایران آماده است و در ماه ژوئن تولید خود را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داد.

با این حال، درباره میزان افزایش تولید عربستان و مدت زمان این افزایش تردید وجود دارد. ریاض مدعی است که از توان تولید دو میلیون بشکه نفت اضافه در روز برخوردار است اما به گفته تحلیلگران، این پادشاهی بدون حفاری های بیشتر تنها می تواند حدود یک میلیون بشکه در روز بیشتر نفت تولید کند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.